Jumaat, 22 Mac 2013

kerja dan jalan2 di kelantan


sedar x sedar da dkt seminggu aku balik dari kelantan di sebabkan kerja..huhu rasa nye minggu lepas aku x berpeluang berhari minggu bersama si wardah sbb sabtu n ahad aku berada di kelantan ari isnin aritu baru balik..lepas tu ari selasa terus masuk kerja...cadang nye nak amik cuti je tp ada kerja yg nk kene setle kan terpakse la lupe kan hasrat tu....

masa aku g kelantan aritu bertiga naik kerete jabatan and dalam bertiga tu terselit la aku sorang2 je gurl dlm kelompok tu..hihihi bos aku lak naik flight sbb ada meeting yg die perlu hadir sebelum ke kelantan... kalau nk di ikutkan ini adalah pengalaman pertama aku g kelatan seumur hidup aku..selama ni seboleh2 nye aku nk elak g kelantan sbb aku rasa perjalanan nk kelantan tu amik masa yg lama n di tambahlak ngan cerite2 seram yg aku dengar sepanjang perjalanan kat sana...tu pasal kalau boleh ada je kerja2 dikelantan aku xnk g..tp kali ni nak x nk kene g gak la...

sepanjang perjalanan aku dok abiskan baca novel n lg 2 org lelaki dalam kenderaan tu berborak je la..aku kalau da dapat buku mmg xde la nak layan org sebelah menyebelah bercakap...dalam perjalanan tu ada lah dekat 3 tempat yg kitorang berhenti mkn..1st kat area bentong 2nd merapoh n 3rd kat mana aku x pasti tp tempat tu aku berhenti utk solat..masa berhenti kat merapoh tu 1st time la aku dapat merasa makan ikan patin tempoyak..selama ni aku mmg x pernah mkn ikan patin..bl dpt makan rasa sedap la pulak 

novel ni la jadi peneman aku sepanjang perjalanan
bukti aku kelaparan abis licin aku mkn ikan patin tu

kemudian aku terus kan perjalanan sampai la ke Pengkalan Chepa..mula2 tu mmg rasa pening2 kepala bl lalu kawasan yg bengkang bengkok tp aku buat x tau je kalau di layan mau muntah aku dalam kerete...aku dok pk camne la org leh drive lama2 dalam keadaan mlm yg x berlampu nk kelantan yer...mmg berani ar dorang kalau aku mmg aku x boleh ar...akhir nye dalam pukul 6 ptg baru la aku sampai kat tempat yg sepatut nye di tuju...





malam 1st day aku kat kelantan tu bos aku da bawa aku g jenjalan kat wakaf che yeh..mmg rambang mate ar sbb tgk banyak benor pilihan tudung, kain ela n baju kat situ..tp aku sabar kan diri aku cakap kite jalan2 tgk je dl..nnt da last day kat sini baru la beli..ehh leh percaya ke????

esok nye pagi2 lagi bos aku da panggil aku ajak g brekpes sbb 2nd day ada taklimat sebelum program yg sebenar nye pada ari sabtu n ahad nnt...so brekpes aku utk 2nd day tu ada lah nasi tupe... haaaa pernah dengar n mkn x korang?ni 1st time aku tgk mknan ni..bos aku ckp ni mknan org kelantan...die di balut ngan daun pisang pastu dalam tu ada nasi impit n tengah2 nye ada lauk mcm telur dadar, sambal udang n serunding...sedap gak layan nasi tupe tu..aku tangkap gambar terus pos kat fb..huwawawa jakun x aku

Photo: Sape pernab mkn ni...cpt angkat tgn
nasi tupe




selesai sesi taklimat aku n 2 lg rakan aku gerak jalan2 ke pengkalan kubu..bos aku x join ar sbb petang tu dia ada taklimat utk ahli panel n fasilitator..kat pengkalan kubu tu dorang kata kalau nk beli beli je la sbb lepas ni x dtg lg sbb jauh tu aku rasa perjalanan die..tp x banyak pun yg aku borong sbb aku tgk barang2 kat situ semua sama je mcm kat kl cume harge kurg sikit la..aku mcm bese ar dok borong baju tido utk wardah n aku beli set mangkuk yg murah2 aje....



sekitar kawasa pengkalan kubu
selesai g jalan2 kat pengkalan kubu kitorang singgah jap kat pantai sri tujuh...kat situ mcm pusat rekreasi sbb aku tgk ramai org dok berkumpul siap ada pasang khemah2 lg tu...kebetulan ari yg aku g tu ari jumaat n ari jumaat kan org2 kelatan bercuti tu yg ramai org kat situ tu..kitorang lepak2 jap kat kedai perkena dl air n mkn utk isi perut....









malam tu balik dari jalan2 aku siap2 utk g mkn mlm lak...kali ni bos aku ajak g jalan2 kat area pasar siti khadijah..kat situ pn ada gak org dok jual2 kain n tudung..aku ape lg rembat la 2 helai kain ela utk buat g kerja...nampak je terus terpikat xde nk pusing2 lg da...setle beli terus g mkn..mlm ni g try nasi kerabu org kelantan..di sebab kan aku x sihat time tu n nk demam so aku xde la excited sgt nk mkn..huhuhu mana x nye balik2 je dr mkn terus bdn aku menggigil n naik panas...demam terus dok telan ubat x ok2 gak..esok nye aku bangun g kerja ngan keadaan kurang bermaya...





ari sabtu n ahad aku terus kan tugas ku sebagai urus setia utk program PAC ni...masa ari ahad tu tbe2 terserempak ngan kawan aku suzen..die tengah pregnen 5 bulan ..ape lg terus x igt dunia ar kitorang berborak..borak punye borak last2 aku ckp kat die jom ar g rumah kawan aku lg sorang Noor die pun tinggal kat kelantan ni..cume nye aku xde kenderaan tu pasal x dpt nk jumpa..suzen pun kata ok lepas isyak die amik aku n g uma noor... da lama sebenar nye kitorang da jumpa lepas abis study kat UPM dl ..ye ar semua nye dok jauh2 n da berlaki kan..da jumpa tu teringat kembali perangai sorang2 ms study n mcm2 cerite dok keluar...di sbb kan aku menumpang org so xle ar lepak lama2 kat uma org kang ngamuk lak si suzen tu sbb die kata nk g wakaf chek yeh lak...last2 dalam pukul 1 pagi mcm tu die hantar aku...tu pun aku pakse die hantar betul2 depan pintu uma sbb aku takut dok terbayang2 org meninggal siang td lalu dpn aku..hihihi lemah semangat aku ni...

ni kawan aku ngan 2 org anak die..

sebelum aku tido dapat mesej dari kawa aku g tau sok nye kul 7 pagi gerak blk ke kl...tp sebelum gerak tu kene anta bos aku kat airport dl pastu baru ar gerak..sempat gak ar kitorang singgah dl beli murtabak raja kelantan n beli barang sikit2 kat pasar siti khadijah tu...

murtabak raja
etok - etok

kat situ dapat la aku jumpe etok2 yg si atiqah dok cite2 kat aku dl...upe nye macam kupang tp saiz die kecik je n nk mkn kene gune gigi..tiqah ckp dorang salai je etok2 ni n rasa die manis2 je... bl aku bawa blik bg en.suami mkn die pun heran camne nk mkn..tp bl sekali da mkn rasa ketagih nk mkn lak..alaaa mcm kite mkn kuaci laa...











masa kat pasar siti khadijah tu aku x beli banyak barang pun sbb aku tgk dalam kenderaan kitorang da penuh ngan barang2..mana x nye aku dok borong beli pampers wardah, buah mangga n beras...yg pampers wardah tu aku minta kawan aku beli kan terus dari kilang 200 keping arga dekat RM56..mmg berbaloi2 ar beli... yg beras lak aku beli 10KG beras Serindik harga RM36..pun murah gak...tp aku x buka lg beras tu sbb x de masa nk kene abiskan dl beras dalam tong kat uma aku tu...

masa balik aku sampai uma pukul 6 ptg gak dorang hantar aku kat uma..aku suh en.suami stand by je kat bawah n pesan kat die jgn lupe bawa troli sbb barang banyak..hihihhii tp die x bawa pun...sampai2 uma kemas2 barang yg patut n bersiap2 nak g amik wardah lak..tp lepas amik wardah aku ckp kat en.suami singgah sentul dl ar sbb aku nk hantar barang kat uma mak aku..kalau tunggu ari sabtu ni aku rasa mau kecut buah mangga yg aku beli tu..

malam tu kitorang x mkn pun sbb laki aku ckp kite mkn murtabak yg aku beli tu...aku pn ok je sbb senang sikit kerja aku..wardah da lam terbongkang tidur dalam bilik...die saja je bg can kat aku n en.suami berdating..hihihi..nak masak murtabak tu senang aje sbb aku beli yg di sejuk bekukan..kite cume panas kan dalam microwave je pastu da terus mkn...pada sesiapa yg x pernah mkn murtabak raja ni kan meh aku nk gtau korang patut cube tau..sbb sedapppp sesangat..die ada 2 versi iaitu ayam n daging..pastu murtabak tu isi die tebal n berat x mcm murtabak yg kite mkn selalu..aku beli 1 kotak harga RM13..







ni kuah cicah die bg sekali

so mlm tu menu mkn mlm kami berdua adalah murtabak raja, buah mangga n etok2..tp etok2 tu aku g hangat kan kat dalam microwave..bl da dipanas kan terus terbuka kulit etok2 tu so jadi la mcm mkn kupang..hahahaha tp sedap juga abis aku rata mcm tu je...





nak tgk x ape reaksi muke en.suami bl dapat mkn murtabak raja???
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




haaaa tgk tu terus jadi muke x berapa nak raja..huwawawawa


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers