Isnin, 4 Mac 2013

resepi cokelet mousse


cokelet mousse ni aku buat masa befday wardah aritu.konon nye tu adalah salah 1 menu ms sambut befday wardah..resepi original mcm bese ar aku celup dari blog kak ana ..alhamdulillah menjadi gak la resepi yg aku buat tu..kire ini adalah resepi ke 3 yg aku berjaya buat.. jom aku kongsi kan resepi yg aku da buat ye..ehe..ehem.. tp sebelum tu nk gtau aku punye versi ni xde la secantik yg kak anak buat tu...maklumlah budak baru belajar kan....


bahan - bahan

1 sudu besar gelatine .... 
200 ml whipping cream
separuh dari 1 bar cokelet masakan
2 biji telur putih
40 gram gula..( aku gune gula castor so aku kurang kan la sikit gula tu xnk bg manis sgt ) 

cara - cara :

step 1 : 
mula - mula kite cairkan cokelet masakan td gune kaedah double boiled.... tp aku heran knp aku buat selalu je x jd..huhuhu...

kaedah double boiled

step 2 :
sediakan 100 ml air yg panas kemudian masukkan 1 sudu besar gelantin..kacau2 kasi sebati..


step 3 :
selesai cokelet cair, masukkan campuran air gelantin td ke dalam bekas cokelet tersebut..kacau2 kasi sebati ye...

step 4 :
2 biji telur putih td kite masukkan dalam bekas..kemudian kite pukul telur putih td sampai die jadi segebu gebu nye..hihihi..pukul kasi kental sampai bila kite tebalikkan bekas tu pun dia x jatuh...masa pukul telur td tu jgn lupe masukkan gula lak yer..masukkan gula sikit demi sikit sampai la habis..mcm aku, aku kurang kan kuantiti gula tu sbb xnk bg manis sgt..

nak tayang mixer baru hihihi
putih telur yg sedang di pukul
pukul jadi sampai mcm ni k

step 5 :
kite masukkan whipping cream dalam bekas kemudian pukul die dalam masa 4 - 5 minit.. ( erkkk gambar whipping kene pukul x sempat tangkap )

step 6 :
campurkan bekas cokelet td ke dalam adunan telur putih td..kacau ngan kaedah kaup balik...kemudian masukkan pula hasil dari pukulan whiping cream ke dalam bekas telur dan cokelet td..buat kaedah sama gak iaitu kedah kaup balik kaup balik kaup balik..hhihi..

hasil campuran semua adunan td


ok sekarang kite boleh la masukkan adunan yg da siap2 td ke dalam bekas yg di sediakan..macam aku, aku ada pembantu yg tolong aku susun2 kan bekas2 utk cokelet mouse td...nak tau sape pembantu tu????? ini la die........
.
.

.
.
.
.
.
..

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
siap sedia utk membantu
gigih tu dok nyusun bekas
yeahhh sgt boleh di harapkan anak mama ni
rajin nye die

dan ini la hasil dari cokelet mousse yg aku buat td...cokelet yg da di siap kan td boleh la di sejukkan kat dalam peti sejuk..jgn letak kat tempat yg beku lak..ni bukan aiskrim ye..letak je kat tempat bahagian bawah tu...tunggu la dalam setengah jam pun ok...




siap sedia di bekukan

da siap di bekukan bolehlah kite hias2 kan ikut kretiviti n stok barang yg ada kat dapur kite tu..hihihi...macam aku ada gula hiasan n syrup cokelet..so itu jela yg aku buat hiasan kat cokelet mousse tu..time nk hiaskan cokelet mousse tu wardah pun sama turut membantu..suke sgt die bila aku bg die taburkan gula2 atas cokelet tu.. soooo ini la hasil nye ...













haa rajin giler kan anak dara aku tu.. cokelet tu aku saja je buat2 makan..dlm peti sejuk pun ada lg 4 bekas..xde sape nk mkn lg..hihihi ye la aku kan rajin buat tp x rajin nk mkn..belum abis cokelet mousse ni tp aku da rajin buat tiramisu lak semalam..esok aku update menu utk tiramisu lak yer...
k bye


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers