Isnin, 14 Oktober 2013

resepi aiskrim oreo - homemade



tengah2 panas kalau mkn aiskrim mmg syok kan..tp x larat kalau makan banyak2 comfirm sakit tekak n demam..tambah lak si kecik ni pantang nampak aiskrim..tp mmg aku x bg die mkn aiskrim pun..mmg jarang sangat..kalau aku nk mkn pun aku mkn sorok2 ...aku beli 1 bekas aiskrim kat car4 letak dalam peti ais berbulan2 x de sape yg nak mkn..hihihi

tapi ari sabtu aritu aku sangat baik ati nak bg wardah mkn aiskrim..di sebabkan die berkelakuan baik maka nye aku bg upah la kat die..tp aiskrim yg aku nak buat tu homemade dari aku sendiri tau x beli kat kedai pun... tp sebelum nak buat asikrim tu kene suruh die tido dl kalau x die pun sama join nk buat aiskrim kat dapur..

Photo
tido lama2 ye sayang


resepi aiskrim ni aku tk kat fb..tgk mcm senang je sbb barang yg di perlukan amat senang nak cari dan mmg da tersedia ada kat uma pun... kali ni try buat aiskrim oreo...kalau da pas buat ni boleh la buat flavour lain pulak..x pun boleh la aku buka kedai jual aiskrim..tp aku rasa x sempat nk jual sbb mst da licin di kerja kan dengan si kecik ni...tambah2 lak sekarang ni die da pandai buka peti ais..aku rasa mau dalam 1 jam tu berpuluh2 kali die buka peti ais..die da tau tempat rahsia aku simpan cokelet2...maut aku lepas ni kene cari tempat yg tersorok lg x nk bg die nampak...

ok la jom kite tgk resepi aiskrim oreo..resepi simple korang pun boleh buat k..

bahan - bahan :
setengah cawan susu pekat
1 1/2 cawan susu cair ( ada org pakai fresh milk )
esen vanila ( sikit je )
1 sudu ovallet
biskut oreo ( hancurkan ngan krim sekali )
1 biji telur (tp aku x letak pun )

ok campurkan semua bahan2 tersebut dan blend or gune mixer pun boleh...pukul sampai gebu dan berkrim..agak2 la masa lebih kurang 15 - 20 minit..da sampai masa tu boleh ar korang campurkan biskut oreo yg da di hancurkan td dalam bekas aiskrim..kemudian gaul2 kan...dan masuklah dalam peti ais..tunggu sampai aiskrim beku baru la boleh mkn...

Photo: Projek mama wardah arini....
aiskrim oreo ku


opsss gambar aiskrim yg da beku x sempat nk amik gambar sbb da masuk mulut..kecoh je wardah gtau kat papa die yg di mkn aiskrim oreo aritu..x cukup ngan papa die siap bgtau kat andak die yg die mkn aiskrim..mudah je kan nk buat..so ape lg..jom ar buat.. korang boleh ar tambah ape2 perasa dalam aiskrim tu..esok kalau rajin nak buat aiskrim lg ar...leh gak tgk tv sambil mkn aiskrim..



57 ulasan:

  1. kalau tak pakai ovallet ape akan jadi dan kat mne nak dapatkannya puas saya mencari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya x pasti ape akan jd kalau x masukkan ovelet..tp saya rasa ovelet ni nk bg die lembut.
      awak boleh cari ovellet ni dekat pasaraya bhgian buat2 kek atau pun kat kedai kek pun ada jual.. die colour oren..atau nama lain nye sponge cake stabilizer

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. saya dah buat tak pakai ovellete, rasa sama sedap just tak lembut sgt. so kene blender 2 kali. first blender bagi separuh keras pastu blender lg skali. siap ! sedappp

      Padam
    4. ovellet tu digunakan utk buat kek..terutama kek span utk mantap dan naikkan kek tu supaya ia lembut.. ini maklum balas dari seorang chef.. :D

      Padam
  2. Ovallalet tu ape bnde???

    BalasPadam
    Balasan
    1. ovalet tu atau nama lain nye sponge cake stabilizer..ni org kat kedai kek yg bgtau saya..leh cari kat pasaraya byk.. die di gune kan utk buat kek dan melembutkan cake

      Padam
    2. b0leh ganti dngan ape ye ??

      Padam
  3. 1 sudu bsr atau kecil ovallate tu

    BalasPadam
  4. Bleh ke tk letak telur ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh sbb ada resepi yg lain sy tgk pn x letak telur...

      Padam
  5. Ambek mase bpe jam nk bekukan die?

    BalasPadam
    Balasan
    1. bergantung pada peti sejuk masing2.. mcm saya, buat tangah hari petang dah boleh mkn

      Padam
  6. Asnawiyah Mohd JohariKhamis, 06 Februari, 2014

    Terima kasih share resepi..bolehla cuba buat utk anak2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pasti anak2 suke punyer... xya da beli aiskrim kat kedai..

      Padam
  7. apa jadi lau x letak telur?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau x silap saya fungsi telur dalam adunan ni nak bg die pekat dan likat.. kalu x letak telur pun masih menjadi gak

      Padam
  8. klu gne blander untuk buat aiskri...bland je sampai 15 min tanpa henti ker

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup blender anggaran 10 minit pun ok gak sampai sebati dan adunan berbuih

      Padam
  9. waa ,, macam sedap jer ,, nak try laa .. :)

    BalasPadam
  10. xperlu tambah air ke kak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. x perlu letak air sbb kite gune susu je utk resepi ni ..kalau letak air takut jadi keras pulak

      Padam
  11. Yayy! Menjadi lah kak. Thanks for everything! Kalau nak tengok gambar otw buat ice cream tu, do check out my insta : syakirasuhaimi. Thank you very much, kak! Memang menjadi. Sedap pulak tu. Lepas lepas ni bolehlah cuba buat perisa lain pulak. Hihi :) Akak tambahlah lagi resepi dalam blog akak ni. I'm sure pasti dapat sambutan!

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeahhh bagus.. pasni boleh ar buat lagi.. thanks yaa...

      Padam
    2. Your'e welcome. Hihihi

      Padam
  12. Tq....dh wat & menjadi, tgh tggu keras sket, mr hubby ngan ank2 dh xsabar2 nk mkn...

    BalasPadam
    Balasan
    1. welcome..pasni leh buat perisa lain pulak

      Padam
    2. kak,menjadilah thanks for everything!!tambahlah lagi resepi akak dlm blog tu ye????

      Padam
    3. saya nk buat aiskrim oreo ni pada hari ibu untuk ibu yang tercinta?????

      Padam
  13. Klu x bbh ovalate n telor x pe ke kak??

    BalasPadam
    Balasan
    1. ovelet ni fungsi nye melembutkan n menggebukan... sy x letak telur pun .

      Padam
  14. Mlm ni sye dh cuba resepi aiskrim oreo ,, jd ke x,, tunggu dan lihat

    BalasPadam
  15. amalin syalindaRabu, 30 April, 2014

    esen vanilla tu,berapa banyak??????1 sudu teh ke?????

    BalasPadam
    Balasan
    1. esen vanila tu letak sikit je ..klu letak banyak nnt bau esen vanila aje... lbh kurg 1 sudu teh..selalu sy pakai 1 penutup botol tu je..

      Padam
    2. salam,nak tnye,kalau x pkai 0vallet,b0leh gantikan dngan ape ye ??

      Padam
  16. Thanks for the recipe. Kita dah buat. Dan tgh bekukan dia. Hehe

    BalasPadam
  17. susu cair tu satu tin ke??

    BalasPadam
    Balasan
    1. susu cair tu satu setengah tin ke??

      Padam
    2. susu cair tu 1 1/2 cawan.. pakai fresh milk pun ok

      Padam
  18. telur tu kalau tak masukkan pon tak pe eh ????

    BalasPadam
    Balasan
    1. aah xpe..terpulang nak masuk ke x..mcm saya, saya x masukkan

      Padam
  19. haah..nak..kene..masuk,,ke.x..telur

    BalasPadam
    Balasan
    1. terpulang nak masukkan ke atau x..macam saya saya x masukkan.. dan ada sesetengah resepi pun x masukkan telur..

      Padam
  20. klau x masukkan ovalate boleh x..sbb sye x de ovelate

    BalasPadam
    Balasan
    1. ovellet ni fungsi utk menggebukan aiskrim tu.sy x pasti tp ada je org yg buat x letak ovellet

      Padam
  21. klau oreo perisa lain boleh ke?

    BalasPadam
  22. Mana lagi best.... Guna susu cair.. Atau guna Fresh Milk..... Lagi satu sis. Cane nak naikkan rama lemak berkrim eskem tu. Saya dah huat dah jadi tapi kurang berkrim lah hehehe.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. pakai havy cream kalau nak lagi sedap.. cream yg org guna utk buat toping kek tu.. tapi pastikan jenama anchor sbb yg tu saja yg diyakini pengesahan halal.. JAKIM..kalau jumpa produk lain y ada ytnda halal jakim silakan

      Padam
  23. klau x letak telur boleh kan?

    BalasPadam
  24. ovellet tu apa..blender ke..

    BalasPadam
  25. ovellet tu apa

    BalasPadam
  26. kenapa saya buat tak jadi pekat...apa yang nak kena tambah...dah putar 15-20 minit pun sama ja...

    BalasPadam

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers