Selasa, 1 Oktober 2013

resepi kuih apam simple


mmg da lama nk update resepi apam yg aku buat aritu..tp ms yg ada rasa x cukup je.. ni pun main sorok2 je update blog sbb ngah bz kan..da lama rasa nye x buat kuih tu yg aritu ckp kat wardah jom kite buat kuih..bila die dengar aku ckp nk buat laju je die ajak jom....so pembantu saya si kecik ni pun turut sama membanting tulang menyiapkan kuih apam tu..x percaya??? tgk gambar kat bawah ni..kan gigih die g tolong aku...


ok la xnk cite panjang sbb aku nk jimat masa..so kat bawah ni cara n step buat kuih apam yg simple ok...



Bahan-bahannya :
3 cawan tepung gandum ~ diayak
4 biji telur
2 cawan gula kastor
3/4 cawan air ice cream soda
1 sudu teh esen vanila ( aku gune perasa rose sbb esen vanila da abis )
Pewarna ( aku pakai pink n kuning aje )
1 sudu kecik ovelet

Cara Membuatnya :
Pukul telur dan gula hingga, putih, kembang gebu dan ringan ~ anggaran 5-7 minit
* tambahkan 1 sudu teh ovalate jika nakkan adunan apam yang lembut
Masukkan tepung yang dah di ayak kan kaup balik hingga rata.
Tambahkan air aiskrim soda dan gaul rata.
Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian dalam mangkuk berasingan
Letakkan pewarna dan perasa yang anda suka.
gaul hingga adunan, pewarna dan perasa bergaul sebati
kukus adunan yg dah siap td dalam pengukus dalam anggaran 10 - 15 minit.. 


aku letak 1 cawan aiskrim soda
gula pun 1 cawan tp boleh tambah ikut kemanisan masing2
ini nama nye ovelet or stabilizer
telur 4 biji siap utk di pukul
adunan yg dah siap di tambah tepung n bahan2 di atas
masa utk letakkan pewarna

ok sekarang masa utk letak kan adunan dalam bekas acuan..turn nyusun acuan ni kite bg kat si kecik sorang tu la..die mmg rajin bab2 mcm ni ....



sebelum masak

setelah masak

eh..eh..ada buak tu x masak lg apam tu tp die da mkn dl..abis adunan tepung aku die g ratah mcm tu..siap minta tambah2 lg..ishh dak kecik ni...da puas g ratah adunan aku abis periuk nasi lak die g main ...




so korang nk tgk upe kuih apam aku???? haaa ini la jadi nye..xde la lawa mana sbb aku buat simple aje..tp aku rasa tepung tu kene kurang kan sikit lah sbb ada rasa mcm keras sikit..rasa padat dengan tepung..tp dari segi rasa semua ok....

en.suami balik2 je dari kje terus wardah panggil and tunjuk kat papa die kuih apam yg aku buat...siap die ckp sedapppp papa....hahaha kembang mama nak.... wardah pun makan banyak gak kuih apam sambil tgk tv.. bagus..bagus..lain kali kite buat kuih lain pulak ye











3 ulasan:

  1. gebunya apam awk...sedapnyelah..blogwalking..jemputla ke blog saya dan bertukar2 link
    http://superstorevitaminhebat.blogspot.com/

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihi terima kasih...salam perkenalan

      Padam
    2. Sedap sangat nampak kuih apam tu ade msa nanti nak tery buat la hehehe

      Padam

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers