Isnin, 8 April 2013

resepi puding roti pelangi


sebenar nye ni entry terperap dalam draf..da lm nk update x update2 gak..tp arini nk xnk kene update gak kalau x rasa x senang duduk je..ntah nape sejak2 ni aku rajin mencube rsepi baru..ada je yg aku nk try buat..kali ni aku try resepi dari blog kak ita ...kali ni resepi puding roti pelangi..bl tgk gambar yg di tepek kat blog tu terus meronta2 nk try..nak2 lak bahan2 yg diperlukan simple je..so blk kje aritu aku buat gak..walaupun tau en.suami x minat ngan sebarang puding or lengkong tp aku nk buat gak..kalau die xnk usik pun x pe aku bawa je kat opis bg kengkawan merasa...hihhi

jom kite tgk ape bahan2 yg diperlukan ...

bahan - bahan:
1 paket agar - agar
3 keping roti ( aku gune lebih sbb nk abis kan stok roti yg da nk abis tarikh )
1 tin susu cair
susu pekat ( ikut selere masing2 )
jus sandwich ( ikut korang nk masam letak banyak klu xnk letak sikit )
gula ( ikut tahap kemansisan masing2 )
2 biji telur 
esen vanila
pewarna ( ikut suke mcm aku guna warna ijau n merah )

cara - cara : 

mula - mula masak agar2 dan gula sampai dia larut

lepas tu carik2 kan roti dalam blender..


masukkan sekali dalam blender tu susu cair, susu pekat, telur dan blend sampai sebati



kemudian masukkan bahan yg diblender td dalam periuk agar2..masak dengan api yg kecik dan kacau sampai mendidih.. ( sila abaikan gambar di atas sbb ada kesilapan teknikal huhuhuhu )

kemudian masukkan sandquick dan esen vanila dalam periuk n kacau lg sampai sebati



kemudian bahagikan adunan td dengan pewarna yg ada..mcm aku gune warna ijau n merah pastu warna basic yg dimasak dalam periuk..

kemudian warna dasar td di tuangkan ke dalam bekas separuh..sejukkan kejap..
lepastudi atas bekas yg disejukkan td bolehlah kite tuangkan aduanan warna ijau n merah secara berselang seli...buat sampai abis



da setle semua tu boleh la masukkan bekas2 td dalam peti sejuk semula...sejukkan n kalau nk mkn lg sedap mkn time sejuk..rasa nye lemak2 masam gitu....


Photo: Projek mlm ni....puding roti pelangi...si kecik tdo awl tu yg mama tbe2 jd rajin

masa aku buat ada lebih so bg la kat mak mertua aku merasa..tp silapnye ms aku buat tu aku x rasa dl manis ke tawar aku terus je buat..pagi2 bute ms nk g kerja tu aku baru rasa ms tu puding tu da keras..bg wardah mkn die ok je sbb aku mmg xbg die mkn mansi2 sangat tp yg menjadi masalah nye nk bg mkn kat mak mertua n kawan opis...en.suami ckp xpe la bg je la ckp la tawar sikit xle mkn manis2..aku bkn ape risau la nk bg org mkn kan..last2 aku bg kat mak mertua aku gak n gtau siap2 yg aku puding tu tawar kurang gula..lepas tu yg kawan opis punye aku suh mak mertua aku simpan kan dl dlm peti ais..blk kerja baru adjust blk..hiihihi..nasib baik la mak mertua aku x kate ape2...segan weiii nk bg mak mertua rasa..

balik keje tu aku terus adjust puding cairkan balik atas api..nasib baik ok..dan ini la hasil nya....

Photo: Puding roti utk kawan opis...kali ni corak lain lak

hihihi kali ni warna merah n putih je...colour ijau da bercampur ngan merah tu... bg wardah mkn die suke lak..sbb ada masam2 siit rasa sandquick....ok itu je nak cite....hihihi lpas ni akan menyusul resepi lain lak yer..tunggguuuuuuuu


4 ulasan:

  1. hai..resepi awk ni nampak mcm senang..blh try dkt rumah nnti..tqvm for the rsepi...
    sila singgah blog sye..
    tqvm
    http://anisdienda.blogspot.com/

    BalasPadam
  2. hihihi resepi simple je.. selamat berkenalan..

    BalasPadam

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers