Khamis, 25 April 2013

kek gula hangus


Photo: Menu minum ptg td...kek gula hangus...1st time buat nasib mjadi...


haa mood rajin memasak minggu lepas dtg lg..kali ni aku buat kuih lak..resepi minta kat atiqah dak opis aku...ni kes die bawa kek ni kat opis aritu so treus minta resepi kat die..mmg faveret aku kuih ni tp x tau buat kan..so beli je la kat kedai...

masa nak buat ni kene pakai oven tp uma aku xde oven so aku gune je pemanggang ajaib..alhamdulillah menjadi la juga..masa nk buat tu patut nye kene tunggu lebih kurang 2 jam nk bg die bentuk cantik tp aku x tunggu sampai 2 jam pun sbb akak aku sibuk dok tpon suruh siap2 nk bawa budak2 g mandi sg. congkak..pastu siap suruh aku bekalkan sekali kek gula hangus ni..nasib la menjadi aku buat kuih ni..so dpt la mak n bapa aku merasa..n siap kene puji..huwaaaaa suke...suke...

bg en. suami rasa n mcm biasa aku akan tanya dia kek ni x pelik kan die akan makan kan?? terus tergelak die tau la tu aku perli die..huwawawa..nasib die mkn n ckp sedap..kalau x ckp sedap pun aku akan paksa die ckp sedap n mkn sampai abis..hihihi

ok la jom kite tgk resepi simple nk buat kek ni yer..

Bahan - bahan:
4 biji telur
1 cawan susu pekat
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
2 sudu makan mentega
1/2 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh soda bikarbonat


cara - cara:
1. mula2 panaskan gula atas api sehingga warna keperangan
2. lepas gula da mencair masukkan mentega dan air panas ke dalam bekas gula td.. ketepi kan dan tunggu sampai sejuk
3. pecah telur.. kacau rata jgn pukul sampai banyak buih sangat
4. masukkan 1 cawan susu pekat ke dalam telur n kacau
5. campurkan tepung, serbuk penaik dan soda bikarbonat ( ayak dl la tepuk tersebut ) dalam adunan telur td. kacau kasi rata lg
6. lepas gula td da sejuk masukkan adunan tepung td dalam bekas gula.
7. tunggu selama 2 jam
8. lepas 2 jam boleh la start memasak..yg ada oven boleh masak dalam oven lebih kurang 30 -40 minit..dan bg yg xde oven mcm aku boleh masak dalam pemanggang ajaib kat atas dapur dengan api yg kecik..masak selama 30 - 40 minit gak...

dan hasilnya adalah seperti di bawah.....








pssstttt menjadi la gak kan..kalau aku tunggu lg 2 jam rasa nye lg lawa die punye corak tu.. ni semua gara2 akak aku tu la..minggu ni nak try buat lg n nk bg mak mertua aku lak rasa..harap2 la kali ni xde ape2 masalah ngan masakan aku..mana x nye asal aku nk bg mak mertua aku rasa je mst ada yg x kene ngan masakan tu..malu lak aku nk bg die rasa lg..huwawawaa ( psssttt menantu x pandai masak lg laaaaaa )

hayang kat bawah ni aku buat masa kebosanan melanda..mana x bosan nye tunggu en.suami blk kerja lambat pastu wardah dok tido je..so ms ngah free aku buat la tiramisu pulak..tp kali ni versi kiwi lak..huwawawawa..wardah bangun2 tido je terus celup tangan die kat cawan chese tu nk mkn..haiii anak sapa la perangai mcm tu..

Photo: bl kbosanan melanda maka ini lah jadi nye

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers