Rabu, 27 Mac 2013

mood rajin ke dapur ---- > Puff Sardin


meh nk cerite sikit ari sabtu lepas aku sangat rajin ke dapur utk buat mkn2..hihi bukan mkn besar pun..ntah nape sejak akhir2 ni tiap2 ujung minggu mst rasa nk masak sesuatu yg baru pendek kate makanan yg aku x pernah buat..so ari sabtu tu cadang nk buat puff sardin..ari jumaat balik kerja tu terus ajak en.suami teman g carefour sbb nk beli barang2 yg diperlukan...

masa nak buat puff ni dok pk camne nk buat sbb kat uma aku xde oven so en.suami ckp buat je la kat uma mak..so keputusan nye pagi2 sabtu tu aku da bangun pagi2 bute masukkan semua barang yg aku beli semalam dalam plastik n sorong bawa ke rumah mak aku..knp pagi2 bute? sbb aku tumpang en.suami nk g kerja..die masuk kerja kul 7 pagi so aku kene la gerak pagi2 kul 5.30 takut die lambat lak..huhuhu

nak buat puff ni senang je sbb kite cume buat inti dalam puff tu je..pastu kulit puff tu kite beli je kat pasaraya...masuk dalam oven tunggu sampai terus ngap masuk mulut..hihihi.. ok jom kite tgk camne nk buat puff ni yer..


PUFF SARDIN 
init sardin... ( psttt mak aku yg tolong masakkan sbb aku dok tido kan wardah time tu )



Inti Sardin :
1 / 2 Tin sardin
bawang merah
bawang putih
air asam jawa
cili kering yg dah di blend
garam 
minyak masak

cara - cara:
1. blend kan cili kering, bawang merah n putih hingga hancur
2. Panas kan minyak masak. kemudian tumis bahan blend td hingga garing
3. masukkan sos dari tin ikan sardin td. ( asingkan sos ngan ikan dl )
4. da agak2 kering masukkan ikan sardin lak
5. kemudian masukkan air asam jawa.. masak sampai kering
6. perasakan ngan garam..masa letak garam tu bolehlah hancur2 kan ikan sardin tu
7. masak sehingga sambal sardin td kering..ala mcm kite buat mkn ngan sandwich tu

bahan buat puff :

1 plastik puff ni ada 10 keping so aku beli 2 paket bg banyak sikit

bahan - bahan :
Pastry puff jenama kawan
telur kuning


cara - cara :
ni contoh bentuk puff yg aku buat..bentuk panjang2
ni lak contoh kedua..bentuk senget2

1. sekeping puff tu di giling2 bg lebar sikit. kemudian belah 2 bahagian. bahagian 1 tu di kelar2 dan lg 1 bahagian utk letak inti sardin


2. letakkan bahaian yg di kelar kat atas bahagian inti sardin.. 



3. kemudian dengan menggunakan garpu, tekan2 kat setiap bahagian tepi puff td utk bg die melekat.




4. kemudian sapukan kuning telur kat atas puff


oven mak aku....


 5. masa buat puff d da boleh panas kan oven dengan suhu 220c tp ikut pada oven masing2 la yer..macam aku ni oven versi lama no die sume nye besar2... 

6. bl oven da panas masukkan oven n tunggu dia masak dalam 20 - 25 minit..



 7. bl da masak jadi lah mcm gambar kat atas ni...ape lg ngap la terus... hihihi


kan senang je nk buat nye kan..yg penting nye kene la ada oven..kalau xde oven payah ar nk masak nye..masa aku buat mak dok main puji lg sedap siap ckp boleh buka kedai jual...waaaa bukan main melambung tinggi lg mak aku puji aku..siap ckp banyak kali tu depan en.suami....
tp puff aku tu bentuk panjang2 kesan dari " giling " aku td..kalau aku amik saiz puff yg besar rasa nye x perlu nk giling kan puff tu..tp ape2 pun tetap sedap...

nak tau ape yg en.suami ckp masa die makan puff sardin ni??? die kate sedap..kalau buat makan2 kat uma boleh la buat puff ni bg org mkn...waaaaa bkn main lg ko senang ckp yer kalau tolong xpe gak..ahaks!!!! ape pun aku terima pujian die tu...sape x kembang bl suami puji kan......

ok la bye..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers