Jumaat, 20 Disember 2013

nilai duit dulu dan sekarang




assalamualaikum.. salam jumaat semua.. rs mcm sekarang ni da makin kurang berblog..x pasti sama ada bz ngan kerja atau kurang idea nk bercerite.. banyak story nk tepek kat sini tp bila buka je blog terus hilang idea..

da nk hujung tahun da kan..lg bape minggu kite nk masuk tahun baru.. time2 mcm ni mst da ramai yg akan amik cuti nk spend time ngan keluarga or berjalan2 kan.. aku insyaalllah minggu depan da start cuti menenangkan pikiran..hahaha..

sekarang hati dok gundah gulana je memikirkan nk kene tukar tempat kerja tahun depan.. huhuu bila bincang2 ngan en.suami die cakap try je la kerja kat tempat baru mana tau ok n sesuai dengan aku.. huhuhu pernah gak aku ckp kat en.suami rs mcm nk berhenti kerja je..tp die ckp x boleh sbb kite banyak komitmen...

bila pk2 balik betul gak..hidup sekarang ni da x sama mcm dulu2.. dulu kalau suami je yg kerja aku rasa masih boleh lg rasa selesa sbb ms tu harga barang dan keperluan xde lah tinggi sangat.. sekarang ni dah lain..wang kertas kat tangan RM100 sekejap je boleh habis dalam masa bapa minit...nak2 lak sekarang ni kecoh org dok cakap harga barang naik, tol naik, minyak naik, arghhhh semua nye lah naik.. dan sekarang ni lah aku baru faham ape org rasa bila harga semua naik.. dulu aku xde lah endah sgt bila ckp semua barang naik..tp bila dah berkeluarga dan byk komitmen rasa nye walaupun kite dah bergaji setiap bulan tp kene gak buat kerja lebih masa utk bg keselesaan utk diri sendiri...kalau x, faham2 sendiri je lah...

semua ni aku perasan bila beli makanan kat opis aku.. mkn pagi je pun tp kene bayar harga dekat RM4 - RM5.. tu belum lg mkn tengahari..makan tengahari yg paling murah aku pernah bayar pun bermula RM7.. tu pun aku hanya amik nasi + ayam goreng + sayur + air... perghhhh... mcm semalam aku amik nasi goreng suku + telur burung puyuh dalam 5 ketul kene caj RM3.5.. rasa terkejut je ms nk bayar tu.. ape yg mahal sangat pun x tau la....nak2 lak kat opis aku ni buat stail kalau bungkus pakai tupperware diorang akan caj antara 40 - 50 sen... waaaaa kejam nyeeee..lepas ni nk masak sendiri dan bawa bekal je la....

so tahun depan rasa nye kene lah berjimat dan pandai2 handle kan pengeluaran duit..tp aku rasa aku ni xde lah boros sangat.. sbb nk kata hujung minggu tu keluar xde la gak...nk shopping2 pun jarang je nak2 lak kalau tang baju, kasut n beg tu...bla da betul2 xde baru lah beli...ni wardah belum sekolah lg kalau die nk sekolah nnt aku rasa lg lah terasa nilai wang tu..

harap2 rezeki tahun depan akan bertambanh dan berkembang lah..yela mana tau kan... yg turun kan rezeki tu ALLAH dan kite sebagai umat nye kene lah rajin berusaha dan berdoa moga dilimpah kan rezeki..amin...




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers