Rabu, 4 Jun 2014

resepi bakso aka sup tulang



salam semua...rasanye lama x mengupdate blog ..bz kemain lah aku ni kan...dalam bz2 ni banyak gak lah story nak di storykan tp slow2 dl naaa.. arini aku nak kongsikan resepi bakso kat korang semua.. semalam kat opis aku buat port luck so bg pihak aku, aku bawa lah bakso utk di makan2... bakso ni aku main taram je tp alhamdulillah mendapat pujian...( senyum kambing ).......

ok me aku kongsikan resepi nye ye...

1. tulang daging
2. air
3. bawang merah
4. bawang putih
5. halia
6. sup bunjut
7. rempah 4 sekawan
8. garam
9. bebola daging ( aku beli yg dah siap punye malas nk mengetel buatnye )
10. daun sup
11. minyak masak
12. nasi impit


memula cuci sampai bersih tulang daging kemudian masukkan dalam periuk..masukkan air sehingga menutupi tulang daging..letak lebih pun xpe sbb kite nak rebus tulang tu lama...mcm aku, aku rebus tulang tu sampai 3 jam nak bg betul2 daging lembut... masa nk rebus tulang tu masukkan halia yg dah di hiris bg hilang bau hanyir...
( motif aku letak tulang ni nak bg rasa sedap n nak dapatkan air rebusan tulang tu..kalau pakai bakso je aku rasa mcm x sedap lak...alang2 mkn bebola daging bolehlah mkn tulang tu sekali )

sementara tunggu air rebusan tu boleh lah korang sediakan bahan utk di blend..masukkan bawang merah, bwg putih dan halia dalam blender...mesin kasi betul2 hancur...kuantiti bawang tu agak2 tgk bape banyak sup yg korang nak masak..mcm aku, aku suke letak bawang n halia banyak sbb die sebagai rempah...tp halia jgn lah banyak sgt kang lain lak rasa nye..

bahan blender ni selalu nye aku buat bila tgk daging hampir2 dah empuk... kemudian panaskan minyak dalam kuali..bila minyak dah panas masukkan bahan yg dah dibelender td..masukkan sekali rempah 4 sekawan dan garam....tumis sehingga betul2 garing...

bila ttulang daging dah empuk masukkan hasil tumisan td dalam periuk rebusan tulang td..kacau sampai sebati..sila rasa sup td kalau x cukup rasa sila tambah garam ye... 

kemudian ambil bebola daging yg dah siap sedia td ( selalu aku cuci dl ) dan masukkan dalam periuk sup...tunggu sampai bebola daging td masak.. nak tau cara dah masak ke belum, selalu nye bila dah masak bebola daging td akan terapung..so tu tanda nye dah masak la tu. 

ok last step bila semua dah masak boleh lah di makan dengan nasi impit... 

ni magkuk bakso utk wardah 

bahan - bahan utk buat sup

tapi rasa x best pulak kalau mkn mcm u je kan..ape kata kite siapkan cili kicap utk bakso ni bg ada umpphh bila makan..hihiih...resepi cili kicap seperti kat bawah ni ye 

1. cili api
2. bawang putih
3. kicap
4. garam
5. gula
6.minyak


1. memula goreng dulu bawang putih kemudian angkat..

2. goreng pulak cili api.. awas ye masa goreng cili api tu kene jg2 sbb nnt akan meletup2..so tutuplah kuali td bg langkah keselamtan..

3. bila bawang putih dan cili api td dah sejuk, boleh lah masukkan bahan td dalam blender..masukkan sekali gula, garam dan kicap.. ada separuh org tambah air tp aku buat x letak air aku lebihkan kicap.. kicap selalu aku guna kicap brand abc or cap tamin

4. blend sampai hancur kemudian rasa sikit..klu ada yg x kene bolehlah adjust2..

ok da siap..kan senang....bab nak buat bebola daging tu aku mmg malas sbb nk menggentel nye mcm leceh je..lg 1 payah nk dapatkan daging...so kje senang aku beli yg dah siap punye kat nsk... 1 plastik arga dalam 10.00++ tu harga terbaru yg aku beli ari isnin aritu.. mg banyak lah leh dapat..

so tunggu ape lg, bila dah siap tu boleh lah hidangkan atas meja dan ngap masuk mulut..hihihi...aku buat semalam b bekalkan utk wardah mkn..akak ipar aku ckp 1 hari tu die melantak sup yg aku buat tu je..hahahaha

oh ye masa nk makan tu bolehlah korang taburkan daun sup..kalau nak sayur bolehlah korang potong daun kobis tu kecik2 dan masukkan dalam mangkuk..mmg terngkat abis laaaaaa...

so sekarang sile jamu selere tgk gambar2 dari aku lak ye...

Photo: Pagi td x sempat hidangkan bakso utk en.suami...blk kje terus die minta mkn bakso...fuhhhh terliur je tgk
amacam..ok x bakso ku??? ni mangkuk en.suami...

peristiwa semalam mkn2 kat opis.... 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers