Isnin, 20 Oktober 2014

makanan terkini.. mangga asam boi.


haa kalau nk ikutkan skang ni fenomena mangga asam boi.. sape tgk pasti terliur air liuq..sama ar ngan org tgh menaip ni..hahah.. semalam mood rajin so aku g ar kupas mangga yg ada kat uma tu.. kebetulan asam boi kat uma aku 1 balang penuh x terusik..ape lg.. mmg laju la pla nk membuat nye..



kalau tgk kat fb tu siap ada org jual dalam bekas..ada pernah aku tgk 1 balang kecik tu dekat RM20... perghh mahal gak..baik aku buat sendiri puas ati makan.. nak buat bukan main senang lg.. cume perlu sediakan :
1. mangga muda
2. gula pasir
3. asam boi
4. cili api


mangga tu korang kupas kulit dan potong ikut suka ati..aku suke potong memanjang.. lepastu asam boi tu aku potong kecik dan separuh tu letak berapa biji ikut kesukaan dalam bekas.. cili api ikut kepedasan yg korang boleh tahan.. mcm aku, mmg hantu pedas so mmg banyak la cili api tu aku potong.. kemudian taburkan lah gula ikut kesukaan korang.. aku x suke letak banyak2.. so perap kan semua tu dalam peti sejuk selama 4 - 5 jam... x payah letak air tau sbb nnt bila kite perap akan keluar jus dr mangga n gula tu nnt..

bila aku da siap buat tu aku siap post gambar kat akak aku..sekali die reply die pun tgh buat juga..cehh baru je nak eksyen...


perghhhhh mmg layan abis la makan mangga asam boi ni.. kalau makan mmg x boleh berenti.. pagi ni g opis bawa ar satu bekas bagi bebudak opis merasa... 

lunch td g singgah pasar mencari mangga muda lg.. hahahaa ape lagi blik ni projek mangga asam boi lg ar... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers