Selasa, 11 November 2014

resepi chese cake paling mudah

ok ini projek ari sabtu mgu lepas.. atas permintaan si kecik mama gagahkan juga buat..tp sebenarnye die minta mama buat muffin tp mama teringin nk mkn chesecake..so muffin kite tunda utk projek minggu depan ye..

baru ku tau nak buat chesecake ni xde la payah sgt tgk bahan2 die pun senang je nk cari..oh sebelum terlupe resepi ni aku amik dr blog kak NameeRoslan kebetulan sebelum blk kje tgk die post pasal chesecake maka ibu mengandung ni pun melelehlah air liur tgk...lepas en.suami blk kje terus ajak die ke eon big nak bl barang2 buat kek n muffin tu..

ok xmo banyak cite sbb tgh kejar masa ..sape2 nak tgk resepi boleh lah tgk kat bawah ni ye atau melawat kat blog kak Namee Roslan.

bahan2 yang diperlukan



bahan - bahan yang diperlukan


1. biskut digestive / marrie /hup seng ( aku guna biskut marrie je murah..... )
2. 500gm cream chese ( aku guna brand tartura...sama gak murah... )
3. buttercup
4. 1 biji telur
5. 180 ml susu pekat

susu pekat, telur dan buutercup





biskut marrie dan cream chese

cara - cara nye

memula hancurkan biskut td dalam 1 pek kemudian gaulkan dengan butter sampai biskut td melekat antara satu sama lain... cara2 utk hancurkan biskut tu boleh tgk mcm model dalam gambar ni buat ye..



pembantu cilik saya


memang ada tokoh seorang kakak wardah ni 



ok bila dah hancur dan melekat mcm dalam gambar kat atas boleh lah ketepikan bekas tersebut... sekarang kite buatkan chese nye lak ye

campurkan cream chese, susu dan juga telur dalam satu bekas.. lepastu gaulkan "mereka" sampai debati dan gebu.. mcm aku gune mixer je x larat tangan ni nak buat manual..nnt jadi lah mcm kat gambar bawah ni








kemudian campurkan adunan cream chese td kat atas biskut td..bagi die rata ye..mcm aku, aku hentak2 kan sikit bekas tu nak bg die rata



ok sila jgn tiru aksi kat bawah ni ye..ini sbb die x menyempat nk mkn chese tu..abis licin die abis kan..senang keje mama nk cuci huwawawa





ok nnt jadilah macam ni..klu mcm ni dah siap sedia utk di bakar...sebelum bakar panaskan oven dl..mcm aku, oven jenis kuat so kene agak2 masa nk panas kan..tp sepanjang bakar chesecake ni aku gune suhu 120 selama 50 minit..kalau ikutkan resepi asal gune 180..tp aku x ikut pun sbb mau rentung kek aku nnt.. sepanjang bakar aku gune api bawah je..ada gak gune api atas sekejap je die dah bertukar colour huhuhu... kuat betul oven aku ni..







ok siap bakar sejukkan dl..lepastu baru masukkan dlm peti sejuk..aku simpan 1 malam esok nye baru makan..huh puas ati makan... tp xle makan banyak2 sbb cepat muak... kalau korang rajin korang hiaslah chese cake tu..aku mmg malas so chesecake aku jd lah rupe cam kat bawah ni..



abaikan yg itam2 tu sbb kes aku gune api atas.. huwawawa


Ok inilah rupa chesecake i.. budak kecik tu makan 1 slice licin abis... lapisan biskut tu agak tebal sikit sbb aku x pandai nak agak..kalau boleh korang buat ar nipis baru sedap makan.





ini lak aku bawa bekal kat opis nak bg kawan2 merasa..hihihi.. i kan baik ati... ceeewah..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers