Isnin, 1 Disember 2014

muffin cokelet chip


ok meh cni nak cite ari ahad aritu mama wardah sgt rajin buatkan muffin utk wardah..setelah berminggu2 die minta baru lah ada ms nak buat..tu pun buat time die tido..senang sikit keje kalau x jenuh semua nye die nak tolong.. tp x sempat nak bakar muffin tu die dah bangun diri tepi aku.. terkejut aku..datang diam2 lak tu..nasib lah mama ni xde sakit jantung dik oiiiii... 

bangun2 je terus tanya mama buat ape tu..bila aku jawab buat muffin senyum lebar je senyum die..siap ckp wardah nak tolong..haaa rajin kan anak aku... maka dari pertolongan nye tu terhasil lah muffin coklet chip ni..tp yg x tahan nye banyak cokelet chip aku masuk dalam mulut dia..waaa tension je..sampai aku kene sorok dari die cokelet chip tu..makan cokelet chip mcm makan nasi.. ko mampu!!!!!

ok jom kite tgk resepi k.. 

BAHAN - BAHAN A
2 cawan tepung gandum ( resepi asal 13/4 tp aku x geti nak agak so letak la 2 cawan )
1 cawan serbuk koko
1 cawan brown sugar
1 sudu kecik baking powder
1 sudu kecik soda bikabonat
sedikit garam

BAHAN - BAHAN B
1 cawan fresh milk 
1 biji telur
1 sudu esen vanila
1/3 cawan minyak / butter
cokelet chip secukupnya

ok mula2 kite sediakan bahan A letak dalam 1 bekas..tepung tu ayak dulu ye sebelum campurkan..


kemudian dalam bekas lain campurkan telur, minyak, susu dan esen vanila.. memula kacau secara manja telur tu..kemudian baru campurkan bahan yg lain.. kacau semua bagi sebati..x perlu kuat2..manja2 gitu..


lepastu campurkan bahan A dan Bahan B dalam satu bekas..


ok akan jadi lah mcam dalam gambar tu.. selepas dah campurkan bahan A dan B korang bolehlah masukkan cokelet chip lak dalam bekas tu..pada mula nye aku nk letak sekali badam dalam mangkuk tu tp takut nnt wardah x makan so aku cancel kan je..cume masukkan cokelet chip je.


.
. tinggalkan separuh cokelet chip utk di letakkan atas muffin tu nnt ye...


so da siap semua tinggallah masa utk membakar.. kalau ikutkan oven aku, sebelum bakar aku panaskan dulu oven dalam 10 minit..kemudian masa utk membakar adalah selama 20 - 25 minit dgn suhu 150c.. ini semua bergantung pada oven korang masing2 ye...



dah siap bakar maka jadi lah upe begini... bagi wardah makan terus diam die x berbunyi langsung..hahaha betul2 menghayati keenakan muffin mama ye..


ok sila abaikan gambar en.suami yg x berbaju tu..korang pandang gambar wardah dgn muffin cokelet chip sj ye..





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers