Ahad, 3 November 2013

happy depavali... dan resepi durian crepe


Happy depavali kat semua yg meraikan perayaan ni..jiran dpn uma aku sambut depavali arini siap jemput aku dtg uma die.tp aku x sempat nk dtg sbb g uma mak aku arini.....

Tp sebelum g uma mak aku, aku sempat gak buat durian crepe..hihi rajin kn aku...kebetulan kat area uma mak mertua aku ada jual durian tu yg buat...

Gambar nnt aku upload k...ntah ape masalah pn x tau la dr semalam try upload gambar x boleh je...ok bye


update : 4.11.2013

ok meh nk show kat korang durian crepe yg aku berjaya buat....

Photo: Projek arini durian crepe.....
durian crepe air tangan aku


nak tau x kali ni en.suami mkn hasil air tangan aku dengan banyak nye.. xperlu aku nk bising2 suruh die makan..die dengan sendiri nye g buka peti ais mkn durian crepe tu..siap ckp sedap..sedap.. haaa baru hang tau..selama ni hang eksyen nooo xmo mkn ceq buat..hihihi..

nak resepi??? ala korang mst da reti punye buat kan.. tp di sebabkan aku baik ati aku bg gak la ye...resepi ni pun aku usyar2 dalam internet aku amik resepi yg paling simple...tapi kali ni durian crepe aku ni gune 4 jenis tepung...sukatan die sikit je tp boleh ar dapat dalam 18 ketul durian crepe...

kalau wardah mkn durian crepe ni die g jilat cream ngan durian je..kulit durian crepe tu die main tinggal je..bila aku pakse die makan baru lah terhegeh makan sambil tanya ape ni mama??? 5 kali makan 5 kali ar soalan yg sama aku kene jawab... huwaaaaaa

oh ye...resepi asal durian crepe ni korang boleh klik kat sini ye.. durian crepe aku ada olah sikit die punye cream tu.. ok jom tgk resepi k 




Bahan-bahan- Adunan Crepes
3 sudu besar rata tepung Hong Kong/ gandum - aku guna tepung gandum jer
4 sudu besar rata tepung kastard

4 sudu besar rata tepung jagung

2 sudu besar rata tepung ubi
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanilla
1 sudu besar gula halus
1/4 sudu teh garam
250 ml susu cair- suhu bilik - aku gune fresh milk je
1 sudu besar mentega cair/minyak masak - gune minyak masak
Pewarna purple- optional - pakai colour kuning baru power hihihi


Cara-cara
Satukan semua bahan adunan dadar, kacau rata dan tapis. Rehatkan selama 20 minit. Adunan yang agak cair hasilkan dadar yang tipis.
Panaskan kuali non-stick dengan api sederhana, sapukan pan dengan minyak makan atau butter dengan menggunakan kitchen tisu.
Ambil satu senduk kecil adunan dan lenggangkan kuali ke kiri dan kanan hingga mendapat dadar yang nipis. Masak hingga atasnya mengering. Tidak perlu diterbalikkan.
Angkat dan ulangi membuat dadar hingga habis.
Untuk mengelakkan crepe kering lapis crepe dengan plastik Jangan di tindih-tindih semasa panas nanti ia tak cantik!
Tunggu dia benar-benar sejuk baru boleh ditindih satu persatu


bahan inti

isi durian secukup nye
wiping cream
gula - aku blend bagi halus 

cara - cara..

buang biji durian amik isi durian je.. biji durian yg x gune tu leh bagi ank main baling2... hihihi

lepastu satukan wiping cream dan gula.. mix kan diorang sampai wipping cream tu jadi kental dan bila korang telangkupkan bekas die x jatuh...

tp hati2 tau bila bermain ngan wipping cream ni sbb aku buat aritu dari jadi gebu tibe2 leh jadi cair sbb aku tersilap letakkan kelajuan mixer tu... 

ok da siap semua bahan2 nak buat durian crepe.. sekarang kite belajar cara nk melipat durian crepe tu..

1. bentang kulit crepe td.
2. letakkan cream di tengah2 kulit crepe
3. letakkan isi durian pulak..terpulang nk letak banyak atau sikit..letak banyak lg sedap
4. tutup semula isi durian td dengan cream
5. lipat sisi kiri dan kanan kulit crep td
6. kemudian lipat bahagian hujung kiri kanan kulit crepe.. ( alah senan cerite mcm korang lipat kain la.. jadikan die bentuk bantal )
7. da siap...tp jangan mkn dulu..letak dalam peti sejuk dulu..bagi die sejuk baru sedap nk mkn... 

ok siap.. senang kan..aritu aku try buat x jadi sbb kulit tebal tapi kali ni alhamdulillah menjadi...rahsia nye???? rahsia nye kene lah gune kuali pan yg bulat tu..kalau pakai kuali goreng ikan yg biasa tu mmg x jadi lah sbb kulit die tebal.. ok itu je nk cite.. 

selamat mencube...









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers