Selasa, 7 Ogos 2012

mood rajin buat ikan bakar menggunakan pemanggang ajaib



saja je nk tayang menu buka pose semalam.. semalam mood memasak sudah kembali so aku buatkan ikar bakar utk buka pose..kebetulan en.suami baru je beli barang basah kat pasar semalam so berkobar2 la aku nk memasak..sebelum die g beli aku da pesan beli ikan siakap sbb aku nk buat ikan bakar ..nk bakar gune ape?? haa tu la korang x tau..aku sekarang ni da ada pemanggang ajaib tau.korang ada??? hahaha jakun jap ntah2 korang da lama gune aku baru nk gune.. 

upe pemanggang ajaib tu mcm kat gambar bawah ni laaa... aku beli on9 kat sorang member dalam 
" group tak pandai masak " nama kakak tu Zuliana Zainal Abidin... thanks la sgt2 ye kak sbb belikan pemanggang ni..da lm da aku mencari tp arge nyer mahal sikit la so kebetulan akak ni die jd agen so die leh dpt kan arge murah RM 109.65 .. kan murah tu..klu normal price x silap aku RM124 @ RM140...ntah mane satu pn aku lupe...
sebenarnyer da dkt 2 mgu da terima pemanggang ni tp semalam baru nk gune..sebelum ni bahan nk masak tu x cukup so hilang terus mood nk masak... 
aku siap ckp kat en.suami pemanggang ni ajaib tau siap keluar tv lagi aritu..hahaha klu korang perasan kat master chef pn diorang gune pemanggang yg lebih kurang mcm ni...best tau aku gune pemanggang ni masak ikan x perlu risau pn hangit ke x kalau kite letak atas dapor lama2..
semalam aku buat ikan bakar agak lama gak la aku letak atas dapor tp bl buka bungkusan ikan tu tgk ikan x hangus pn..cume rempah ikan tu je hangit sbb aku gatal tangan g buka api besar sgt.. so lepas ni aku nk try buat ayam bakar la plak..hahaha..ok jom tgk menu berbuka aku semalam.. menu simple jer..ikan bakar dan sawi goreng.. kuih lak en.suami yg beli semalam kuih donut dan burger malaysia.. simple je kan menu buke pose kitorang... x nk byk2 nnt membazir perut nk mkn 2 je x byk...
eh..eh.. nk resepi ikan bakar aku x?? resepi aku ke?? haha bkn la resepi ni aku google semalam so jumpe la kat blog ni..menjadi aku buat n sedap tau.. so korang boleh tgk kat sini blog tu ..

ni la pemanggang ajaib yg aku dok kecoh2 tu... 
rupe ikan yg belum di bakar
siap sedia utk di bakar
time ni tgh membakar..haa tgk tu xde pn kua asap2 kn..
time tgh msk gatal tgn buka penutup nyer nk tgk cane keadaan ikan tu... 
sementara tunggu ikan masak sempat buat sawi goreng
lepas buat sawi goreng buat air asam lak..air asam ni aku tibai je tp sedap gak
semalam minum air sirap bandung cincau..en.suami yg buat..sheedap!!!
sementara tgu makanan masak en.suami di arahkan melayan si kecik bermain
si suami suh si kecik main kotak jer??? ish..ish..ish...
ni mst kes bosan lyn si kecik so die suh si kecik main sorang2..si suami buat2 bace buku
ok ni waktu makan..acare membuka balutan ikan bakar..
haa mcm ni la upe ikan bakar tu..yg itam tu bkn terbakar tau tapi rempah die ..gatal tgn g kuat kan api dapor..tp isi die cantik x hangit pn..makan pn sedap..
sebelum makan bace doa dl yer...
tgk tu org nk mkn die pn nk mkn gak..tp bkn nk mkn betul pn..die da kenyang mkn kat uma MIL petang tu..so mlm mmg die x mkn cume dok kaco org je

ok ni die resepi ikan bakar tu..

Siakap Bakar Berempah Harum

bahan-bahan :
  • 1 ekor ikan siakap (dibersihkan)
  • 1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
  • 2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 batang serai
  • 1 helai daun limau purut
  • 3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
  • 1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka) ( aku masuk due2 skali )
  • 1 sudu besar rempah kari ikan
  • 3 sudu makan air asam jawa
  • 1 sudu besar kicap pekat ( uma aku xde kicap pekat so aku gune kicap tamin jer )
  • sedikit belacan bakar  ( belacan x pernah ada kat uma sbb aku alergik dgn belacan )
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
  • gula dan garam secukupnya
  • sedikit air
Cara-cara :
  1. Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api. 
  2. Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
  3. Kemudian bakar ikan sehingga masak.
  4. Setelah masak, hidangkan. Boleh juga diperahkan sedikit dengan jus limau kasturi/limau nipis jika suka. Memang berbaloi...

Air Asam Syayus

  • air asam pekat
  • cili api - potong kecik2
  • bawang merah - racik2
  • gula
  • garam

*campur je semua tu n kacau..siap utk di makan


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers