Rabu, 20 Februari 2013

lamb chop untuk orang tersayang


ni ari sabtu punyer cerite..alkisah nye mood memasak tibe2 je membuak2 dtg so aku berangan la nk buatkan lamb chop utk en.suami ari sabtu tu..so ari jumaat blk kerja terus ajk en.suami teman g tesco nk beli barang sikit..pastu aku gtau katen.suami nk masak spesial utk dia esok nyer..dia tanya nk masak ape??aku ckp lamb chop...terus die bulat kan mata sambil trsenyum...
da blk uma mlm tu sebelum tido aku siap2 perapkan bahan utk masak lamb chop tu..bkn ape senang sikit kerja aku esok nyer.kang time tu nk potong2 time tu nk masak mmg kelam kabut la jadi nye..tambah lak ada pembantu peribadi yg sgt rajin lg la bertambah haru jadi nye... 
jom kite tgk ape bahan2 yg aku gune kan utk buat lamb chop ni yer...

bahan - bahan perap lamb :

1.daging utk buat lamb chop 
2. sos black paper ( brand life atau ape2 pun )
3. sos mushroom ( brand ita tp aku cari xde huhuhu )
4. oregano / mixed herbs ( ni aku saja je tambah nk bg bau sedap )

yg x pernah tgk upe oregano ini la dia yer...
ni la sos lada hitam yg aku gune

ok bahan2 td kite gaul kan dengan daging td sampai la jadi mcm gambar kat bawah ni...

ni gambar sekeping aku tunjuk kat korang ye

aku perap 4 keping sekali..saja buat lebih agak2 teringin nk mkn terus masak je





ok sekarang kite tgk lak ape bahan nk buat coleslow lak yer..


bahan-bahan :
kobis
lobak
mayonis
garam + gula


cara - cara : 

bahan2 sayur td korang potong kecik2..ikut korang la ada separuh tu suke kasar2 tp aku suke halus2 senang nk masuk dlm mulut..




mayonis brand ni je yg aku gune..ni stok nk clearkan peti ais hihi

 kemudian masukkan mayonis, gula dan garam dalam coleslow tu...tang mayonis tu aku letak banyak sikit baru la terasa urmmm nye tu...kalau x cair je x best je nk mkn nye tau..

haa bl korang da gaul2 kan bahan2 td nnt jadi la mcm upe kat bawah ni..tp da siap gaul tu korang simpan la dl coleslow tu dalam peti sejuk..bg sebati semua garam n garam dalam sayur td..baru la sedap nk makan..



bahan sampingan / kunyah2 ( sayur - sayuran la )

asparagus
brokoli
cendawan ( aku x letak sbb xde cendwan yg sesuai dalam peti sejuk uma aku tu..better pakai cendawan yg bulat2 colour cokelet )
tomato kecik
oregano
rosemary
margerin


cara - cara :

ni upe asparagus ye..kot2 la ada yg x kenal upe asparagus camne kan..hihih
brokoli
baby tomato

ok semua bahan2 kat atas tu korang basuh bersih2 pastu masukkan dalam bekas...pastu gaul kan ngan serbuk oregano dan juga rosemary..taburkan garam sikit tau..nnt jadi la mcm kat gambar bawah ni

siap sedia utk di gaul2 kan.

lepastu korang panas kan minyak..masukkan margerin sikit dalam minyak td..kemudian tunggu da panas baru la masukkan sayur2 td..masak sampai sayur2 td betul2 masak yer..sampai tomato tu jadi sedikit lembut..




da siap masak


selesai masak sayur korang goreng la kentang lak..saja je xnk bg pinggan nampak kosong..aku goreng sikit je time tu pastu en.suami siap perli ckp kentang dalam peti sejuk tu da abis ke?? huhuhu ampeh je..ne la aku tau dia nk melantak kentang banyak2..aku goreng la sikit..pastu separuh lg asing kan utk wardah..budak tu kan suke makan kentang...




ok sekarang meh kite masak lamb chop lak yer...

korang panas kan dl minyak n margerin sikit dalam kuali leper..mcm aku, aku gune kan pemanggang ajaib yg aku pernah bakar ikan dl.. da agak2 panas minyak tu boleh la masukkan lamb chop tu..so korang masak la sampai daging tu betul2 masak..tp aku nk igt kan korang jgn letak minyak byk sgt yer sbb nye nnt lemak2 dr daging tu akan pecah so akan bertambah lak minyak nnt...



masak sampai daging tu masak tau..

ok sekarang kite belajar buat kuah black paper dia lak yer..sebelum ni aku pernah buat sendiri kuah dia tp da x igt..so cara mudah yg aku follow kat blog org ..kat pasaraya ada jual gravy dia..so korang leh cari mcm kat gambar bawah ni...senang je nak gune nyer..


korang sediakan air..agak2 la dalam 1 cawan...pastu masukkan serbuk gravy td...ohh masak dalam api yg kecik yer..pastu sebatikan jgn sampai berketul2 lak...pastu korang masukkan sos lada hitam yg kite gune kan masa perap daging td..n masukkan sekali sos mashroom yg td yer...( aku x letak sbb xde )...pastu masak la ikut kepekatan yg korang nak..aku suke pekat2..kalau x suke pekat leh tambah lg air dalam sos tu...nnt jadi la mcm gambar kat bawah ni...




ok jom kite hias kan pinggan yer ngan bahan2 yg korang da sediakan td...
tereng....tereng........





haaa terliur x?????

opsss xkn wardah nk mkn lamb chop sekali ngan mak pak nye kan??? jenuh la die nk potong2 daging tu nnt..jgn risau aku xde la kejam sgt ngan anak aku..hihihi...aku masak kan wardah fish n chop....haaa kan ada chop chop belakang nye...patut nye fish n chip tp nk bg sama ngan mak pak nye aku ubah sikit yer panggilan menu nye..hihihi


fish n chop /chip ( hihihihihi )

ikan dori
telur
tepung goreng serba guna ( lebihan goreng udang aritu )
minyak utk menggoreng


cara - cara

bersihkan ikan dori td pastu rendam kan ngan telur terlebih dahulu..
lepastu baru golek2 kan ikan td kat ats tepung..kasi penuh 1 badan ikan tu ngan tepung ye
panas kan minyak dalam kuali n masukkan ikan
masak sampai isi ikan tu masak betul2 yer..jgn bagi mkn yg x masak lak... 


ikan dori yg da siap di basuh
masa utk merendam yeeeee
tepung ni la yg aku gune utk gaulkan ikan 
tepung
siap di gaul2 kan ngan tepung
masa menggoreng
da siap goreng
haaaaa ini la fish n chop utk wardah..



jom kite tgk lg gambar nak x....

dinner family ku pada ari sabtu
tgk tu dpt minum air sampai xnk pandang mama
konon2 nye nak buat peace la tu kat kamera
en. suami buat isyarat sedap..hihihi aku x suruh ye die yg buat sendiri
makan banyak2 yer
bapak mithali tolong suapkan makanan kat wardah
wardah nk mkn sendiri kata nye
ni makanan kitorang laki bini
ni lak wardah punye makanan


wardah x mkn banyak sgt aritu sbb sebelum tu dia da mkn roti masa keluar nga en.suami...so masa kitorang ngah mkn die tolong aku kemas2 kan cd yg ada dalam laci tv...ohhh sgt rajin anak aku sorang ni yer...







sementara wardah tolong ngemas aku laki bini abiskan makanan.en.suami yg abis mkn dl aku mcm bese la selalu je mkn abis lambat..siap bertambah2 kuah lamb chop tu...nnt ada masa aku nk try buat stik lak ..hihihi so korang kalau nk try di persilakan yer...ehh resepi asal aku tgk kat blog ni yer...g la melawat blog kak ana suzana  mmg best baca blog dia tau...(waaaa promot gitu ) 


pinggan en.suami mkn
habis daaaa......

ok la nak sambung buat kerja..nnt kite bercerite lg yer


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers