Isnin, 17 Februari 2014

resepi biskut famous amos



minggu ni projek dapor aku adalah buat biskut famous amos..kalau ikut kan nak buat minggu lepas tp minggu lepas kan dah terajin buat biskut lidah kucing..so minggu ni apa kata kite buat biskut famous amos ni..sebelum aku ada oven ni mmg dalam otak teringin sangat nk buat biskut ni sbb rasa mcm senang je..tp ape kan daya time tu oven xde so hanya boleh simpan angan2 je..tp..... bila oven dalam genggaman aku, ape lg biskut tu lah yg wajib aku buat dl..

sebelum kite tgk resepi biskut ni aku nk ucapkan terima kasih kat blog kak Azie Kitchen sbb aku amik resepi biskut ni dr blog ie..alhamdulillah menjadi biskut aku tu n akak ipar aku puji sedap..kawan2 aku pun ckp sedap..ada tu siap ckp nk beli kat aku tp aku x amik tempahan sbb aku masak2 ni hanya suka2 je..nk bg org rasa boleh nk jual2 mmg x geti lah..bukan ape aku takut x sedap dan x sama rasa dengan tekak masing2..

so korang boleh lah jenguk2 blog kak azie tu ye mmg banyak resepi kat blog die tu.. rasa x sabar nk cube semua resepi yang die berikan... so xnk ckp banyak2 lah sbb aku pun keletihan lg ni..ni pun pukul 9.00 malam masib berada di opis lg..huhuuhuhu.. ok selamat mencuba ye..


Biskut Famous Amos


Bahan A

1/4 cawan gula kaster ( tang gula ni aku kurang kan sbb nk bg manis2 buah je )
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan mentega
1/2 cawan minyak jagung (aku guna minyak masak sahaja )
1 biji telur gred B
1/4 sk garam
1/2 sb susu segar @ susu tepung
1/2 sk vanilla extract




Bahan B
2 cawan tepung gandum (di ayak)
1 sb serbuk koko (di ayak)
1 sb tepung jagung (di ayak)
1/2 sk cream of tartar Nona (boleh ganti dg 1/2 sk cuka/ jus lemon)
1/2 sk soda bikarbonat
1/2 cawan walnut cincang/almond nib (blh ganti biji bunga matahari)
1 cawan semi sweet chocolate chips


*** aku ada tambah empleks sikit dalam adunan sbb nk bg rangup.. ni aku try n error je n alhamdulillah menjadi )

Photo: Hihihi minggu ni buat biskut lg.....
bahan2 buat biskut famous amos

cara - cara :


ok korang masukkan semua adunan Bahan A dalam bekas mixer dan putar sampai sebati..
agak2 dah sebati korang boleh masukkan Bahan B ( kecuali almond dan cokelet chip ) dalam bekas Mixer td.. 
kalau ikut kan resepi asal hanya buat kaedah kaut dan kacau je bagi rata.. tp disebabkan aku pemalas aku gune mixer je hihih 
lepas adunan dah sebati baru masukkan almod dan cokelet chip..haa time ni aku kacau gune tangan je x gune mixer ye..
bila semua nye dah sebati panas kan oven dl 160c selama 15 - 20 minit ikut oven masing2 ye...
masa tunggu oven panas tu boleh lah korang amik adunan td buat bentuk bola2 kecik ikut kretiviti korang.. 
jarak2 kan aduanan td ye sbb takut die mengembang
bila oven dah panas boleh lah masak selama 15 - 20 minit.. ikut oven masing2 ye.. mcm aku, aku try 160 dulu tp atas x berapa masak.. so aku gune 150c dan bakar selama 20 minit... 
bila dah siap bakar angkat dah sejukkan dl
lepastu baru boleh masuk dalam mulut makan.. hihih


Photo: Ok dah siap..terlebih kacang lak tp en.suami ckp ok..so kite tgu adik manis kite bangun tidur dl bru leh mkn ye
yeah ini lah hasilnya.. sedap..
habis buat biskut famous amos tu en.suami tanya nak pergi mana.. so aku ckp lah jom g KL Festival..saja je nk berjalan kat sana..tp kitorang masuk dalam tu sekejap je sbb x tau nk beli ape..pergi sana semata2 nk beli kamera utk wardah dan roti je..hahah..lepas tu jalan2 pusing kl je.. balik uma terus pengsan budak kecik tu.. 

Photo: Ptg ni cuace x panas so moh kite kua jenjalan #familyfirst


hmm minggu depan dah birthday wardah so kene buatkan kek utk die ni..nak kene belajar buat kek pulak lah nnt xyah beli2 lg dah..



1 ulasan:

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers