Selasa, 11 Februari 2014

resepi biskut lidah kucing...


ok meh nak share ape projek yg aku buat ari sabtu aritu... selalu nye cite dah basi baru aku nak update kan..hihihi bese ar aku kebizian nk update kat uma xde masa..nak update kat opis lagi x berkesempatan..so bila ada free sikit baru lah nak update..

ok ari sabtu aritu aku merajinkan diri buat biskut lidah kucing..lepas da jumpa loyang nk buat biskut tu terus membuak2 ati ni nak try buat..sebelum ni pernah gak buat tp x gune acuan die so rupe biskut tu berubah jd biskut lidah gajah..hahaha ye ar kembang bukan main tp sedap je..tp kali ni biskut aku menjadi seperti org2 lain yg pernah buat..kire bangga la kan..hihih

wardah lak x abis2 dok ckp kat aku nk buat biskut lidah kucing..aku confius tang mane yg sama dgn lidah kucing yerk..aku tgk lidah kucing tu 1 colour je tp yg rata2 buat semua banyak2 colour..mayb bentuk biskut tu kot sama dgn lidah kucing..hahaha...

lepas mkn biskut tu en.suami ckp lepas ni boleh ar buat biskut lidah cicak..erkkkk cam ne lak tu..ish maacam2 ar laki aku ni...

ok xnk cakap banyak sbb aku pun tgh bz uus kan exam utk PERMATA ni..so aku lampirkan resepi buat biskut ni ye..resepi ni aku google dalam internet..dan setiap adunan tu aku gandakan sbb nk dapatkan banyak.. ok selamat mencuba

Photo: Projek minggu ni..ats permintaan wardah...biskut lidah kucing..tang mne yg sm dgn lidah kucing x tau la
sesi pembakaran


Bahan-bahan 

 250g mentega ( aku letak 500g )
170g gula kaster ( agak2 korang kalau x suke manis leh kurang kan )
100g putih telur ( bersamaan dgn 3 biji telur..tp aku letak 6 biji )
200g tepung gandum (aku letak 400 g)
50g tepung jagung ( 100 g )
1/4 sudu teh emplex / perangup biskut ( aku letak lebih sesuai dengan tepung )

Pewarna merah, oren, kuning, hijau, biru dan ungu
boleh guna satu bekas saja utk mewarna, takyah basuh banyak2 bekas... 

Loyang lidah kucing - di gris dengan mentega ( tapi aku x letak pun sbb nnt bila biskut dah masak die senang gak nk keluarkan dari loyang )


Cara-caranya : 

1. ayak tepung gandum, tepung jagung dan empleks dalam 1 bekas ( baru aku tau apa kepentingan ayak tepung tu. sbb masa aku ayak tepung tu ada tenampak makhluk kecil..)

2. dalam bekas lain pukul mentega dan gula sampai berkrim..kemudian masukkan telur sikit demi sedikit dan putar lg sampai sebati.. semua ni aku gune mixer je..

3. kemudian masukkan tepung dalam adunan mentega td..dalam internet aku baca diorang buat kaedah kaup balik..tp aku masukkan je dalam mixer..gaul sampai sebati..


4. asingkan adunan td ikut berapa jenis pewarna yang kite nak gune..mcm aku gune 6 colour so kene bahagikan adunan kepada 6 bahagian.. kalau korang nk bg setiap adunan tu rasa lain2 pun boleh gak..mcm aku letak setiap colour tu rasa lain..tp masa bakar aku rasa sama je rasa nye hihihi


5. sebelum nak bakar biskut tersebut panaskan dulu oven 150c selama 15 minit.. sementara tu boleh lah korang letak adunan tadi atas acuan biskut..buat selang seli colur nye mcm aku buat tu pun boleh..ikut kreativit masing2 ok.. masa bakar tu agak2 la bergantung pada oven masing2..jgn bakar sampai gelap lak nanti x nampak lah colourful biskut tu..

ini antara bahan2 yg siap sedia utk di adun
dah siap adunan tu akan di bahagikan 
sesi mewarnakan adunan
ok buat mcm ni yer sebelum bakar..sila gune plastik piping tu bagi memudahkan kerja2 anda ye
sesi membakar..haa kan dah kembang biskut tu
hasil dari pembakaran biskut..hihihi

 aku bakar biskut ni dapatlah dalam 3 bekas balang..so 1 balang bg mak aku dan sebalang lg bagi wardah bawa g uma maklong die..1 balang lagi aku mkn kat uma dan bawa g opis..hihihi.. tp aku nye biskut ada manis sikit ar sbb terlebih gula..so korang masa nak letak gula nnt agak2 ikut kemanisan yg korang nak ye...

ok selamat mencuba..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers