Jumaat, 7 Februari 2014

resepi muffin vanila


akhirnya syukur sesangat2 sebab dpt gak aku sebiji oven..thanks ye en.suami sbb hadiahkan i oven ni..kire ni hadiah bonus en.suami pada aku.. die bg duit n suruh aku beli ape2 yg aku nk beli..tp make sure kene beli barang yg aku nak bukan main simpan2 je duit tu..last2 aku ckp kalau beli oven boleh x? die kata beli lah..bila nak g beli nnt die teman kan hahaha...

so mlm sabtu aritu kitorang g la cari oven kat eon big area uma aku..nampak da oven yg berkenan tunjuk kat en.suami terus die ckp ok..so aku pun dengan senyum sampai ke telinga terus g minta staff kat situ cek ape yg patut n bayar..

ms nk beli oven tu wardah dok tanya nk beli ape? aku jawab lah nk beli oven buat kuih..x sampai 5 minit lepas tu die tanya aku...mama bila nk beli vin?? vin?? ape tu vin??? sekali dengar betul2 die ckp upe nye oven..hahaha adui aii anak aku buat lawak daaa....

after selesai bayar balik la ke rumah terus.. lepas tu tanya en.suami nak suruh aku masak ape sbb oven da ada..die ckp nak muffin blueberry..amboii koo terus minta muffin..tp xpe la akan dinda cuba buat kan..tp blueberry tu xde la ye..yg ada muffin vanila je sbb blueberry xde dalam peti ais tu..barang dapur x beli lg..so mana yg ada je aku buat...

so ahad aritu adalah acara merasmikan oven baru dan alhamdulillah menjadi gak lah muffin aku...lepas je bakar muffin tu terus tunjuk kat wardah..excited die tgk terus minta suap..da abis suap minta lg..amboi bila nk banyak ni..last2 aku sorok kan muffin yg ada dr pandangan die..hahaha jahat kan...

so nk resepi x? alaaa muffin ni senang je aku pun x sangka menjadi..nasib la dapat respon yg +ve bila aku bawa kat opis pagi ni...nnt boleh ar try buat lg.... wokey resepi kat bawah ni ye...

Photo: Ok boleh mkn skang ye


muffin vanila

Bahan A
1 biji telur  ( aku letak 2 biji )
1/2 cawan minyak sayuran ( letak minyak masak )
11/4 cawan susu segar ( susu dutch lady )
1 sudu kecik esen vanila

bahan B
1 cawan gula pasir ( aku kisar kasi halus dan ikut kemanisan yg korang nak..)
2 cawan tepung gandum 
3 sudu teh baking powder
garam sedikit


cara - cara

mula - mula panaskan dulu oven  suhu 180 - 190c
lepastu ayak bahan B dalam 1 mangkuk dan but lubang di tengah2 nye
dalam mangkuk lain masukkan Bahan A.. aku masukkan telur dulu pukul sampai kembang pastu masukkan esen vanila..pukul lg sampai sebati kemudian baru masukkan minyak.. bila dah sebati baru masukkan susu dan pukul lg sampai sebati lg... semua tu aku gune mixer je xde makne nye nk buat manual...
bila da siap semua, masukkan bahan A td ke mangkuk Bahan B di dalam lubang yg di buat td..
kacau kesemua bahan td dengan kaedah kaup balik dan x lebih 20 kali ye...
adunan tu nnt akan kelihatan berketul2 tp xpe rileks buat bese je.. kemudian biarkan adunan td rehat sebentar dalam 5 minit kemudian kacau dalam bentuk bulatan 2 kali.
tuangkan adunan td dalam bekas muffin... tp jgn tuang penuh2 ye agak2 dalam 3/4 cup muffin
bila da siap boleh lah bakar dalam oven dengan masa 15 - 20 minit bergantung pada oven masing2 ye.. mcm aku try buat 15 minit dl lepas tu tambah lg 5 minit..
da siap bakar keluarkan dan leh sambung buat yg lain lak.



tu bahan A dan Bahan B

pamaskan oven dl ye..psttt nk tayang oven baru sebenar nye..
susun cup muffin dl ye
lepastu baru masukkan adunan dalam cup muffin
lepastu masukkan dalam oven 
ha tgk tu da mula naik dah muffin saya

tada...ni aku letak adunan sikit so x naik banyak
ni aku letak adunan setengah cup so muffin jd bulat mcm ni


bila siap masak terus tunjuk kat wardah waa excited die..terus minta nk makan..abis dalam 3 muffin die mkn..bila da abis mkn ape lg terus pengsan mcm dalam gambar ni...


yang x tahan nye ms nk tidur tu die siap pakai cekak sendiri kat rambut..hahah comel



aku masak muffin tu boleh dapat dalam 30 biji so mmg x abis la kalau aku makan..esok nyebawa g opis sikit n bg wardah bawa kat uma maklong die sikit...bila bawa kat opis bg ar kawan2 mkn hihihi diorang ckp sedap..waaaa kembang sikit aku..xpe lepas ni try buat muffin versi lain lak ye..

ni bekalan utk wardah besar gedabak bekas die..hihihi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers