Jumaat, 13 April 2012

KeK PiSaNg UtK wArDaH


semalam mood rajin dtg dgn tbe2..alkisah nyer En.suami kne g kje blk lpas jemput aku blk..pastu wardah sampai je uma aku buatkan susu terus die tertido..lama gak die tdo sampai ke pagi.. betul2 mengantok tu..da tgl aku sorang2 bosan x tau nk buat ape..nk ngadap tv mmg xla sbb cerite sume membosankan jer..ngadap internet pn sama je x tau nk cari ape... pastu tertengok kat blog ada org wat kek pisang..so pe lg mula la dok bkate2 kat dlm ati klu buat ni pn best gak.. simple jer step2 die..kbetulan pisang ada kat peti ais tu baik buat kek pisang klu nnt terbuang mcm tu jer... jom tgk cara buat nyer


KEK PISANG

bahan - bahan
tepung
koko
fresh milk ( gune susu wardah minum jer )
pisang 
telur
baking powder
gula ( aku x letak pn sbb manis pisang tu da ada )
butter

cara - cara
lenyekkan pisang ngan garpu sampai hancur
pastu pecahkan telur n masukkan susu..gaulkan semua tu biar sebati
pastu campur tepung n koko ( letak sikit je xmo bg rasa pahit ) baking powder..biarkan sebati baru tuang dalam adunan pisang td...
pastu cairkan butter n masukkan dlm adunan.. kacau dengan cara kaup jer..
( ape yg aku baca dorg taip xle byk sgt kacau tkt nnt kek x naik )
da siap semua tu boleh la letak dlm bekas acuan n bakar

disebabkan aku xde bekas khas utk bkar muffin so gune acuan ape yg ada je kat dapur tu..
hmm hasilnyer ok la cume lain kali klu nk wat lg aku kne pastikan telur tu berada dlm suhu bilik baru leh masukkan dlm adunan n lg 1 xle byk sgt letak tepung hihihi ..almaklumla aku ni baru blaja so x geti nk sukat2 main masuk je tepung tu.




adunan yg dah siap
siap letak kat bekas adunan
sedia utk di bakar
tadaaaa..da masak.. nk kne cube skali lg baru nampak gebu kot..
tgk dr dekat yer...

dpt la dlm 12 ketul kek pisang ni..so kne la bahagi2 kan dgn cik wardah kite.. wardah 5ketul n mama pn 5 ketul...lg 2 ketul mama n papa da mkn hihihihi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers