Rabu, 14 November 2012

percutian di China - Guangzhou part 1



huh sebelum mule bercerite nk amik napas panjang2 dl.. tgh kumpul kan mood yg banyak utk bercerite..kalau ikut kan mau je letak gmbar je tp nnt rrasa bosan lak nnt org nk bace..ntah knp tabiat malas ni makin berleluasa je dlm diri ni..

ok seperti yg aku war2 kan sebelum ni aku ada ckp nk g bercuti di Guangzhau, china..tp sebelum nk g bercuti mcm2 tarikh yg da di bagitau last2 aku pegi pada tarikh 10.11.2012.. korang bayangkan malam tu nk pegi siang baru la abg ipar aku g tempah tiket..aduhaiii betul2 last minit la.. sampai kan en.suami ckp korang ni main2 la nk g ke xnk..kejap nk g ari jumaat la kjap nk g ari sabtu la..hihihih jangan mare yer sayang.... so lepas je abg ipar aku da tempah tiket baru aku gtau en.suami ni tarikh n masa yg comfirm utk g china..so malam tu sebelum g LCCT aku kene g amik mak mertua aku utk tdo kat uma aku...sbb esok en.suami kerja x sempat lak nk hantar wardah lg 1 flight aku pukul 5 pagi kalau en.suami anta aku kat LCCT sape lak nk jaga wardah nnt kan...
so pukul 1 pagi tu akak aku da mesej yg diorang on the way nk g uma aku n die suh bangun dr tdo hihihi...kire nnt en. suami yg akan bawa blk kerete akak aku tu,.. da sampai LCCT mcm bese la wajib posing dl..pastu sku menggunakan line wifi yg free kat LCCT tu ngan gelojoh sekali utk mendownload game n segala lagu..hihihi nnt xde la aku bosan dok bilik sorang2 ms kat china tu..

erkk gambar gelap pun nk letak ke
nampak gaya mcm en.suami yg nk pegi sekali die yg kene tgl
ceh akak aku pn nk gak bergambar ngan laki die
ok turn aku lg sekali

masa kat LCCT tu aku ada tanye kat en.suami bl kite nk g sama2 bercuti kat luar negara..die kate nnt tgu baby da besar sikit..sekarang ni x le payah sikit nk bawa..ok saya faham!!!masa nk masuk dlm flight mcm bese la kene cek dl tp yg aku bengang nyer nk cek sampai kene buka tali pinggang ape kejadah nyer..da la pagi2 bute org nk cepat mate ngantok die leh lak rajin2 kan diri wat spot cek ala2 sekolah.selalu nyer dorang cek anggota bdn mcm tu jer..tp bl buka tali pingang tu xde pulak dorang nk cek tali pinggang tu..hishhh sabar je la.. pas da setle cek semua tu baru la bole masuk dlm flight tp ms nk masuk tu punyer la jauh aku rasa nk menapak huhuhu..ni pengalaman yg baru aku naik air asia..sebelum ni dok naik MAS aje..sepanjang pejalanan tu aku di sajikan dgn pekerja2 air asia yg mengangkut barang2 ke kargo..tgk dorang main campak2 je beg2 kite tu..huhuhu kalau ada barang kace ke yg mudah pecah ke x ke naya..tp sape suh letak dlm beg kan bawa la naik atas xpun tulis la fragile...hihihihi...

sebelum naik fligt akak aku awal2 da bg aku mkn ubat seseme..tu persediaan yg bakal aku tempuhi bl naik fligt..idung dok meleleh kesejukan je..so lpas je mkn ubat tu kesan die x ya tunggu lama..duduk je dlm kapal tu pasang tali pinggang terus aku pengsan..kepala pun tersengguk2 dok layan tdo.. tp xle tdo lene sangat sebab aku dpt pramugari yg kuat sangat bercerite..kalau cerite yg elok2 xpe la gak tp ni dok cerite yg bg 1 kapal dengar..bahasa x ya cakap la.. main ckp bodoh..bangang lg dengan nada speaking london....waaa betul2 menjatuhkan imej air asia la... selalu aku naik kapal tgk pramugari die diam je n paling x pun senyum lebar je dorang tp kali ni nasib x bape bagus la..mcm2 cerite yg die dengar kan kat kitorang semua sampai keluar kan mazhab sendiri ckp nak bela / pegang anjing bole..lepas da pegang anjing tu cuci je la tangan..abis cerite..gulp..... betul ke melayu perempuan ni....( akak aku cerite balik kat aku la sbb time tu aku mamai so x dpt nk dengar ngan jelas )

menapak nk naik kapal
die pun nak gak bergambar...layan kan je
kalau budak ni xpe boleh je letak gambar die byk2 hihih

dalam pukul 9.00 pagi mcm tu baru la kitorang sampai kat guangzhau..akak aku siap tanye betul ke kite da sampai guangzhau ni mcm x percaya je..hisssh tampo kang da sah2 ko kat guangzhau lg mau tanye..sampai2 je terus kitorang amik metro utk cek in hotel..haa jgn silap yer, kalau kat malaysia metro tu bermaksud bas metro x pun harian metro..tp kat guangzhau ni metro tu lbh kurang mcm LRT..tp LRT diorang x sama mcm kat malaysia ni..sbb ape aku ckp mcm tu? sbb metro di guangzhau ni cekap x sampai 3 minit mst ada je metro dtg kat stesyen tu.. pastu siap ada pengawal yg berbaju smart jaga..kalau kat malaysia mmg payah nk tgk mcm tu tau.. yang aku kagum walaupun kat guangzhau ni rakyat jelata nyer punyer la ramai tp sistem metro dorang sgt..sgt..sgt..bersistematik..dorang mampu angkut rakya2 dorang ngan metro ni tanpa sebarang masalah.. sangat2 kagum..utk naik metro ni die ada mesin yg lbh kurang sama mcm LRT xpun klu xnk beratur panjang boleh la beli pas yg arge die 50 yuan x silap aku..mmg berbaloi gune pas tu sbb transport utama kitorang ms kat sana hanya metro ni jer..kalau nk gune perkhidmatan teksi boleh tp x berbaloi mahal..

posing jap lepas tibe di guangzhau
Baiyun Airport
bergerak menuju ke stesyen metro
kebanyakkan  org sana une metro je
map dlm metro
sementara tunggu metro dtg posing dl
yeahh saya dgn muke x mandi huhuhu
keadaan dlm metro
amik gambar lg..sebok je org sebelah tu laalala

kitorang turun kat stesyen peasant movement institute and terus cek in hotel..mmg betul2 strategik hotel kitorang sbb dekat sgt ngan stesyen metro..keluar je dr stesyen metro tu lintas dah sampai hotel..sebelah hotel lak ada kedai buah n kedai2 dorang menjual barang2..kitorang cek in hotel Garden INN 1 HARI DORANG KIRE 100 yuan..murah tu..bersamaan RM50..ms nk cek in akak aku sibuk dok bising nk durian sbb durian dorang besar giler x sama mcm kat malaysia.. pastu die ada gak try beli pastu menyesal x sudah sbb kate die x sedap rasa mcm da nk jd tempoyak..hahaha nasib beli 1 bungkus kalau beli 1 biji abis la ko sorang2....dapat je kunci bilik akak aku ckp letak beg terus keluar berjalan..waaa aku da la mengantok xkn nk keluar terus...aku sempat salin baju je da elok aku siap2 die telepon ckp cancel sbb nk mandi dl..ampeh!!!

kedai yg jual durian..sebelah tu hotel kitorang
menunggu utk masuk bilik hotel
katil tu aku krongker sorang2
permandangan dari luar bilik
tangkap gambar sendiri dalam toilet..( kesian dok sorang2 xde sape nk tangkap kan gambar )
sesat kejap..antara buah buahan yg aku nampak..fresh you!!

so siap2 semua kitorang terus berjalan2 kat Beijing Lu..dari hotel aku duduk nk ke Beijing Lu tu sangat dekat amik masa lbh kurg 5 minit je nk menapak..Beijing Lu ni tempat yg banyak dorang jual barang2 macam baju perempuan and lelaki, handbag, kasut..kire tempat membeli belah la dan sesuai sangat utk penjalan kaki utk window shoping..harga barang kat sini mahal sikit la sbb die kawasan bandar kan.. ada lg tempat yg murah tau...time kitorang dtg tu hari ahad so ramai la rakyat jelata dorang berjalan2..and mcm bese la aku n akak aku jd tumpuan sbb kitorang je yg bertudung n kulit x sama putih ngan diorang hahahaha...tp memang meriah la time tu dengan kawasan berjalan sangat luas..nak tangkap gambar pun sangat2 la ok.. kat beijing Lu ni diorang ada buat mcm pameran la tapak lama yang diorang jumpa ..nnt korang tgk kt gambar bawah ni yer aku nk explain x geti sbb die tulis dlm bahasa cina..yg aku tau info sikit ni pn dr abg ipar aku je sbb die je yg tau bace.hihih...haaa 1 yg aku peratikan kat guangzhao ni kan, sape yg berbasikal dorang akan bertopi tp kalau yg bawa motor x bertopi kepala nyer tau..waaa mcm terbalik lak ngan Malaysia kan..moto diorang bkn calang2 tau..siap beroda 3 dan ada hon kuat lak tu...laju x ya bcerite laaa...tp kebanyakan org kat sana hanya berbasikal je ..so jalan xde la sesak bangat...


ni diorang buat delivery makanan
tgk tu bersusun2 basikal
siap berkunci lg tau basikal diorang..kalau malaysia yg kat tepi jalan tu hanya la motor je kan
ni la moto yg aku cakap tu..laju woooo...
amacam?? ada beran x????
ni bas yg gune kan kuasa letrik..so laluan die hanya di laluan bas je xle g kemana2

ok tu gambar kenderaan kan..sekarang gambar aku lak ms kat beijing lu hihihihi




suasana n permandangan di beijing lu..luas je nk berjalan
ni la tapak yg aku dok ckp tu..
byk dorang kategori kan ikut dynasti2

yg aku paham dr gambar tu, setiap dynasti lain kenaikan tanah die tu.itu  ape yg aku paham laaaa
wajib posing k
minah bunga???
bergambar dpn kerete polis...masa nk bergambar ni  rasa takut2 ye la kot2 polis dorang x bg bergambar ke..last2 aku ckp kat akak aku polis kat luar so boleh ar tangkap gambar cepat2 sementara diorang x nampak...gud x idea aku????
3 telaga air di belakang ku
org semakin ramai
muke ni lagi...hishhhhh
muke ni xpe..x bosan tgk huwawawawa

akibat kelaparan yg teramat sangat so kitorang keluarkan la semua stok mknan yg di bawa dari malaysia.. akak aku awal2 lg dok borong roti kat sogo so aku tukang ngap je la..yg ada dlm beg aku hanya keropon n potato chip je..mule2 nk bg mkn potato chip tp tgk penutup die tertinggal kat hotel so masuk blk dlm hotel x bg mkn.huwawawaa..bkn ape takut nnt da buka xle nk tutup...
da puas jalan2 kat beijing Lu kitorang g kat tempat yg menjual pakaian murah2..haaa abg ipar aku ckp klu pelancong dtg, dorang x tau tempat ni wujud tau..sbb selalu nyer dorang g kat Beijing Lu je...kat situ mahal..tp kat tempat yg abg ipar aku bawa ni mmg byk baju n murah giler..

nyum..nyum..sedap
sebahagian lg gambar di beijing lu
naik metro nak ke tempat lain
naik esculator ..kalau pandang belakang mau gayat aku rasa sbb  tinggi

aku keluar2 je dr stesyen metro terus rambang mate tgk baju2 budak... tp hasrat ku terpakse di kawal sbb abg ipar aku ckp kat depan tu lg banyak....nama tempat tu Shangxiajiu Lu...byk barang2 yg dijual kat situ tau mmg kalau korang pegi korang akan jd giler kejap..da abis lalu tempat tu korang akan kembali normal..hahahaha...dan salah satu contoh nye adalah aku and akak aku...mmg kitorang jalan jauh sampai x perasan da kedepan kitorang jalan... abg ipar aku pun heran mcm mane kitorang boleh bertenaga utk jalan jauh sedang kan baru je sampai pagi td n x rehat pun..haaaa tu la kuasa perempuan yg kaum lelaki x tau..hahahahaha...

kalau korg  nk ke sana korang boleh naik metro turun kat stesyen Changshou Lu ( line 1 ) pastu amik pintu D..jalan ke Dishipu Lu hingga korang jumpe jalan Shangxiajiu..mmg berbaloi shoping kat sana...











gambar di atas tu adalah sebahagian kedai2 yg ada kat Shangxiajiu Lu..aku sgt geram bl tgk baju budak2 yg sgt sgt comel...tp kebetulan kitorang dtg time tu baju byk tebal2 sbb dorang da buat persediaan utk musim sejuk..tp aku pedulik ape tetap nk beli gak...puas berjalan kitorang jumpa 1 kedai mknan halal..terus abg ipar aku ckp singgah dl mkn n berehat..erk...br jln sikit da nk berehat ke.. hihihi.... makanan kat situ ok la tp yg buat aku nk pengsan adalah makanan yg di oder tu banyak giler..1 pinggan mcm nk bg 2 3 org mkn..mmg sah2 la aku x dpt nk abis kan makanan tu..abg ipar aku je sorang berjaya abis kan..nampak sangat kelaparan tahap gaban..aku n akak aku x dpt nk abis kan mknan sbb dlm otak da pk nk shoping je..hihihi..tp kitorang lg sekali jd perhatian tau..tukang2 masak dorang semua kerumun kat tingkap nk tgk aku n akak aku..agak nyer die pelik tgk kitorang bertudung..ye la dorang pun islam gak tp x bertudung..malu ai tau bl jd tumpuan mcm tu...

atr menu yg ada dlm kedai tu
penghilang dahaga
ceh...bersuap2 lak
ni menu aku..nasi + daging+ kentang..lbh kurang msk 3 rasa laa.
ni abg ipar aku punyer nasi masak kurma kot..sbb die kate rasa sama macm kurma
ni akak aku punyer..dim sum..ntah ape2 tah mkn ni... x sedap pun aku rasa..

lepas abis je makan terus sambung shoping lg..kat tangan kiri kanan da penuh da..tu belum kire lg kat dalam beg..so nak senang kan kerja aku n akak aku beli 1 beg besar senang letak semua brang dlm beg tu.. haaa baru nampak betul2 kaki shoping..waktu ngah bershoping tu cuace tgk da gelap n kitorang mati2 igt da pukul 8 malam sekali tgk jam baru pukul 6.30 ptg..kire diorang kat sini cepat la malam n waktu siang dorang awal..
time malam tu tbe2 kitorang rasa mcm kene histeria tau sbb tgk kiri kanan dorang buat sale giler2 siap sampai ke tengah jalan dorang panggil pelanggan..bl masuk dlm kedai tgk bersepah plastik baju dorang...ada harga yg paling murah aku jumpa baju 1.50..betul2 murah diorang jual...


sebelum malam

antara yg sempat aku shoping sebelum beli beg besar

untung ar ada pembantu nk pegang plastik x mcm aku  kiri kanan kne pegang sendiri
suasana malam
tadaaaa..aku dan beg besar..da mcm org ape tah bawa beg besar ke hulu ke hilir
posing depan patung..ehh patung ni mcm seksi je
patung ni ada kat tgh2 jln so aku pun tangkap je la gambar nye

da pentt berjalan kitorang singgah jam urut2 kaki..nk bg lega sikit da ada org dok ckp kaki sakit2..aku rileks je lg time tu..hihihi.. time tu kitorang di offer utk buat manicure sekali tp akak aku kate x payah nnt kuku ko teruk je nnt..so aku x buat la cume wat kaki n aku minta die urut2 kan belakang badan aku sbb sengal2 akibat angkut beg yg berat dgn barang2..best je rasa bl di urut belakang badan tu..akak aku n suami die siap tido lg tp aku x pat nk tdo..keja aku dok tangkap gambar kat henpon je hihih..sampai kan dorang tegur kamera telefon aku power bl tangkap gambar..hihihi kembang semangkuk idung aku..telepon baru maaaaa!!!!

siap2 nk cuci kaki kitorang
ini lah kaki saya hihihi
direndam dengan herba2
ini bukan acara memakai tudung ok..time ni dorang tgh picit2 kepala aku

lepas abis berurut kitorang sambung jalan2 lg..punyer la jau berjalan sampai kan ms kitorang nk tahan teksi balik hotel dorang xnk terima...dorang kate jauh..waaaa mcm tu pun boleh ke..last2 kitorang naik moto giler...haa knp aku panggil moto gile.....sebab moto tu dala naik 4 org sekali dgn barang2 pastu bawa ke main laju lg..mmg mau menjerit sepanjang perjalanan tu...pastu da la yg bawa nyer x pakai helmet main langgar lampu merah je... pastu ada lori pun selambe je die jalan..perghh mmg betul2 pengalaman yg best la....klu kat malaysia bole naik 2 org je kan tp kat sana 4 org sekali naik moto..so korang bayang kan la camne keadaan kitorang ms naik moto tu...


motif amik gambar ni???? xde motif

cafe laku ke cafe x laku??? hihihi
posing lagi
haa ini la moto giler yg kitorang naik tu

last sekali moto giler tu drop kan kitorang kat stesyen metro yg berdekatan..nasib la sempat naik metro tu sbb ape yg aku dengar stesyen metro ni akan tutup pukul 11..betul ke x, x tau la..kalau x jenuh la kitorang kene naik teksi dengan harga yg mahal..sampai2 je kat hotel baru la terasa penat yg teramat sangat..hihihih.... nak mkn pun rasa mcm malas je tp da bosan x tau nk buat ape aku keluar kan stok mknan dalam beg n makan..hihihi

mesin utk beli tiket
hihi ni la beg doremon aku... siap ada rice cooker lg tau
hmm nk tgk ape yg ada dlm beg ni????
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

TADAAAAA!!!!!!!!1

barang2 yg sempat aku shoping..tu kasi lipat elok so x nampak la byk sgt hihihi

blanket biru tu aku beli arga 9.00 je..mmg best gune ms tido so die jadi selimut utk wardah la..ke hulu ke hilir die bawa selimut tu..sampai ke dapur die g heret...ok la nnt aku sambung lg cerite pasal ari ke 2 aku kat guangzhau k...
tgu next entry....


28 ulasan:

  1. best2.. ada rezeki nak pergi sana gak.. :)

    BalasPadam
  2. insyaallah ada rezeki nnt leh jejak kaki kat sana

    BalasPadam
  3. Salam Sis...leh bg alamat hotel Garden Inns yg sis duduk ni tak...sbb bila google byk sgt plak kuar nama hotel ni tak tau yg mana satu...

    TQ (narizzcollection@yahoo.com)

    BalasPadam
  4. salam.. alamak saya x pasti alamat die sbb kat pamplet die tulis tulisan cina..tp u try search kat web ni www.gardeninns.com.cn ....hotel tu mmg dekat ngan LRT die..seberang jalan depan tu je

    BalasPadam
  5. kat pamplet ada tulis alamat ni ..No.388 Dezheng Zhong Road Guangzhou
    No. Tel : 020-8327 4633

    BalasPadam
  6. salam sis,

    In shaa Allah sy akan pg bln 3 ni so masih tercari2 hotel yg sesuai di guangzhou.
    Hotel garden inn tu ok x? kalu ok kami nk stay kt situ je..heheh

    BalasPadam
  7. sepanjang sy kat sana ok je dok kat hotel tu..mmg dekat ngan LRT hotel tu..betul2 keluar pintu hotel melintas da nampak LRT..

    dari segi bilik pun bagi saya ok..ada tv, hanger, kattle, aircond n katil pun selesa..cume nye toilet die mmg depan2 bilik kite tido..bese ar sbb negara china kan...saya rasa ok sgt da bilik tu sbb saya x byk masa blk bilik sbb banyak berjalan hihihi

    try la search hotel tu sbb dekat ngan tempat nk berjalan

    BalasPadam
  8. Ooo menarik tu.. hotel tu sis book siap2 dr msia or walk in jer? psl gugel n try nk book tp kene siap2 byr plak..igt kn nk book je smpi sane bru byr..huhuh

    BalasPadam
  9. pasal urusan hotel aritu abg ipar saya yg urus kan..dia kate die book melalui agoda..abg ipar sy kate jadi ahli dl baru dapat diskaun..haritu harga bilik utk 1 hari RM100 je..x tau thn ni harga sama lg ke x

    BalasPadam
  10. ooo mcm tu ke..ok will try later. thanks for the info ya..heheh

    BalasPadam
  11. Salam.boleh kasi name kedai halal tu x...tq

    BalasPadam
  12. wsalam.. alamak sy lupe ar nama kedai makan tu..tp kalau g jalan kat area Shangxiajiu Lu tu akan jumpa sign board kedai mknan halal... tp kedai tu kat dalam lorong kecik

    BalasPadam
  13. salam sis.. sy nk g guangzhou bln nov ni.. terjumpe blog sis.. boleh sis bgtau fullname hotel sis duduk ni.. sis tempah dl, or walk in jer... tq in adv...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam..
      dalam pamplet hotel tu alamat die mcm ni
      No.388 Dezheng Zhong Road Guangzhou
      No. Tel : 020-8327 4633... kalau nk search kat internet try link ni www.gardeninns.com.cn ... time pergi aritu abg ipar yg uruskan pasal bilik..tp die bg tau die book melalui agoda

      Padam
  14. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  15. ada facebook tak? Senang nak Tanya something.... uhuhuhu

    BalasPadam
  16. mcmana dapatkan visa dengan cepat untuk ke china, beli tiket terus pergi atau visa dah mohon awal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aritu sy apply visa dlm 3 hari baru siap..tp ada kes baru2 ni sy pergi last minit abg ipar sy urus kan hal visa..

      Padam
  17. salam sis, sy nk tye berkenaan hotel la..
    saya dh book melalui agoda.. abg sis bayar time cek in ke sbb sy juz dpt hotel voucher slps book tu. ples email kt saya... zaitun.ishak@gmail.com tq sis..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 4th Zhongshan Road Garden Inn..search kat agoda

      Padam
  18. Next entry plssss...i da suka ngn blog u ni
    lg2 bln 3/14 I nk g guangzho..

    BalasPadam
  19. Salam....pergi sendiri tk takut ke. Mcm mana dgn visa, mudah dapat tak? Dapatkan visa dlu bru tempah tiket atau tempah tiket dlu baru dapatkan visa. Tqvm sekiranya pertanyaan
    dijawap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam.. alhamdulillah setakat ni pergi xde jd ape2 hihi dan baru2 ni bln 12 sy baru blk dr guangzhau gak... selalu sy tempah tiket dl lepas tu baru proses visa.. soal visa setakat ni xde masalah.. kite kene tentukan tarikg bila nak pergi baru boleh buat visa tu

      Padam
  20. salam sis..sya dh tempah tiket..dh boleh buat visa kan?msa proses visa kna ada alamat hotel kat sana ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aah da boleh buat visa da.. seingat saya nnt die akan minta alamat hotel..n sedia kan gambar utk buat visa nnt tau.. hihi

      Padam
  21. salam. pergi sana tak diperlukan tourist guide ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wsalam.. sy main redah je ms g sana.. x pakai pn tourist guide..tp sebelum pergi sn tu study dl ar kumpul maklumat n tempat mana yg kite nak pergi...

      Padam
  22. taip '4th Zhongshan Road Garden Inn' kat agoda..jumpa le hotel tu

    BalasPadam

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers