Rabu, 14 November 2012

percutian di China - Guangzhou Part II


ok meh aku nk sambung cerite ari ke 2 aku kat guangzhau.. sebelum cerite meh kite tangkap gambar dl..hihihihi
waaa red colour laaaa

so aktiviti kitorang ari ke2 ni melawat tempat2 menarik..antara tempat yg kitorang pegi Yue Xiu Park..iaitu 1 taman yg terbesar di Guangzhou..taman ni seluas 686 meter persegi tau mmg luas giler nk berjalan..nk menapak ape kan lg mmg sakit kaki..ewah..ewah time nk bersiar2 sakit lak kaki yer..baik punyer kene perli ngan abg ipar aku hahahaha....mule2 abg ipar aku nk ke taman ni sbb die nk tgk patung kambing yg ada kat taman tu..ye la die kan tahun kambing so wajib la dtg melawat sdare nye hahahaha....tp x kesampaian sbb nk tgk kambing tu kene jalan jauh sikit kitorang da x larat...so kitorang jalan2 kat sekitar tmpat yg x memnatkan..tp mmg bersih sgt taman tu..kat situ kite bole lihat org2 kat sana beristirehat sambil wat yoga, ada yg wat persembahan nyanyian, main badmintan n mcm2 lg..lg 1 yg best nye kat taman ni, dorang siap pasang kamera lg tau..haaa ko ada??mmg bgus kan dorang betul2 jaga keselamatan punyer..
kalau lalu kat situ mmg wajib tangkap gambar tau sbb permandangan kat situ cantik2 tau..kadang2 bl tangkap gambar tu terasa mcm kite ada kat korea la kat singapore la..hihihi perasan laa tuuu....


mau naik ke metro
tu kaunter pertanyaan..time ni org kaunter tu ofer kitorang gune kan pas je jimat sbb kitorang byk gune kan perkhidmatan metro ni
time ni org da x ramai gune metro sbb da masuk waktu bekerja
terowong nk naik metro
penunjuk arah... 
ni peta kat mane kite berada sekang..yg merah2 tu x silap aku stesyen2 metro yg ada kat area tu
ni gambar hotel ape tah..besar giler hotel die
bergambar kat depan pintu masuk
ni peta kat Yue Xiu Park.. bayangkan la byk tempat2 menarik tp x sume dpt kitorang terokai
yeahhh belon besarrrrr
amacam ok x saya posing????
eh..eh..nak gak posing dorang ni
pintu masuk ni mcm best je..tu yg tangkap gambar


meh saya pegang kan cangkul tu



opssss mcm kuat je nak angkat
da puas berjalan kat Yue Xiu Park kitorang jalan2 kat taman orkid lak.. tp x igt ape nama betul nyer..kat situ pun best gak bergambar..byk tempat yg kitorang pegi  tp x igt nama lak almaklumlah nk menyebut nyer pun tergeliat2 je lidah ni...so aku tepek je gambar yer...






tiupan angin sepoi2 bahasa


tarian ape lak ko buat kat china ni wei










last sekali tempat yg kitorang pergi adalah masjid Saad Bin Abi Waqas.. dalam masjid ni terletak nyermakam Saad Bin Abi Waqas iaitu bapa saudara Nabi Muhammad S.A.W yg dtg ke Negara China utk sebarkan agama islam.. kalau nk pegi tempat ni korang kene naik metro pastu berhenti kat stesyen Yue Xiu Park..keluar ke pintu B2..masjid ni berdekatan dgn taman orkid..
masa kitorang nk masuk ke dalam masjid ni ape yg aku nampak ada peminta sedekah yg duduk kat depan pintu masuk..time kitorang dtg dorang ada minta2 tp kitorang x bg dl...masa nk blk kitorang lalu situ abg ipar aku bg la sorg duit pastu semua kerumun kat die x kire yg kecik atau dewasa..masing2 berebut ada tu aku sempat tgk budak kecik tu main sambar je duit dr tgn abg ipar aku..mayb dorang betul2 kesempitan sbb aku tgk keadaan dorg mcm betul2 naif je..



bergambar depan masjid kene bersopan santun sikit ye
xde kerja..time ni tgh tgu abg ipar aku abis sembahyang
ni la makam nyer..

masa aku tgk makam tu mmg besar giler tau..so aku cube bayangkan mcm mana la susuk bada org dl2 tu kan.. mst dorang besar2 dr kite.. sekeliling tu aku ada nampak kubur gak..haa kat sini korang jgn terkejut lak kalau nampak colok depan kubur..kalau kat malaysia mst org igt amalan sesat kot..tp kat sini dorang pasang colok mayb sebagai wangi wangian kot..mule2 aku tgk pn mcm terkejut tp mayb ini adalah tradisi diorang.. design kubo dorang pn x sama mcm kite tau..



atr kubur yg ada

ni pun kubur gak... tp x faham tulisan yg ditulis tu..perasan x ada colok  kat kubur tu


ni air telaga






kalau kat malaysia xde nyer org nk amik gambar kubur kan.. tp bl kite pegi negara org nampak kubur tu lain je dr kubur kat tempat kite comfirm nk amik gambar kan..hihihi xpe bak kate abg ipar aku....pelancong dibenarkan melakukan perkara yg pelik..hihihi

kretip x???



selesai sembahyang semua kitorang berjalan ke tempat yg jual telefon2..bangunan ni mmg dorang jual telefon je tau..kalau korang pegi pn mst rambang mate..arga aku tgk ok la murah 100 - 200 dr arge kat malaysia...1 yg best dorang da tampal siap2 tau harga telefon yg terkini kat board luar buildings tu.. so senang sebelum nk beli barang korang da dpt anggar kan bape budget kan..tp tempat ni lebih kurang mcm low yat je aku tgk.. design die pn lbh kurang sama jer..







kebetulan en.suami ada pesan kat aku suh beli kan 1 telefon utk mak die..sian mak nyer xde telefon klu nk telefon bkn main payah betul.. so aku ckp kat abg ipar aku, die bawa kitorang kat tempat mcm dalam sikit dr bagunan td tau..mmg tempat tu klu korang lalu mcm rea lorong aji taib je hhhihi ( jht x aku sama kan lorong tu ngan tempat tu ) tp dlm tempat tu siap ada pondok polis n ada polis yg jaga tau..haa jgn main2 yer...kat dalam tu mcm2 ada jual buah2 pun ada, cadar, kasut, baju n mcm2 lg.. so kitorang sampai la 1 kedai yg pernah abg ipar aku beli kan telefon utk mak n abah aku.. telefon tu cantik2 gak tau walaupun clon..sempat gak la aku grab 1 utk en.suami so dpt la aku 2 telefon dgn harga RM490.. haa berbaloi tau..


motif?? sakit kaki berjalan so tukar selipar baru
ni buah apple kecik..akak aku suke la mkn siap bawa blk malaysia..aku x minat sgt


ni la telefon yg aku beli.. yg warne pink tu utk mak mertua aku..cantik sgt tau jnis flip.siap ada kamera depan belakang n boleh touch skrin.....kat malaysia aku tgk xde pun mcm tu..aku igt nnt kalau abg ipar aku pergi guangzhou lg aku nk kim 1.. yg sebelah nyer tu utk en.suami brand android pun best gak kamera 5mp n touchskrin

petang tu da penat baru kitorang blk hotel..mst korang tertanya2 lunch kitorang mkn ape??? hihihi lunch kitorang mkn roti je..aku bawa bekal roti ngan tuna..kan save budget...mlm tu kitorang masak nasi n mkn dgn telur masin, rendang daging, sambal ikan bilis n kari ayam..waaaa hebat x??? mcm mkn kat rumah je


mister potato tu abg ipar aku mkn buat ulam


aktiviti malam pulak kitorang pergi Pearl River lak..time ni dpt la tgk keindahan sungai Mutiara atau dikenali Pearl River..ape yg aku tau sungai ni adalah sungai ke 3 yg terpanjang kat china tau...time tu kitorang naik kapal utk jalan2 sekitar sungai tu selama 1 jam..mmg cantik korang akan di sajikan dengan permandangan sekitar guangzhau dengan lampu2 yg berwarna warni..kapal2 dorang lak bukan calang2 punye tau cantik2 diorang hias..mcm yg kitorang naik aritu ada 3 tingkat..tingkat bawah siap ada katil semua kire mcm bilik la..tingkat 2 tempat makan2 tingkat 3 lak tempat santai2..haa kat tingkat 3 ni la korang boleh bergambar sbb xde cermin..






ni kapal yg kitorang naik










menara ni bertukar2 warna tau
bertukr warna oren
bertukar warna biru




sebenar nyer byk lg gambar yg menarik leh tangkap atas kapal ni tp kamera tpon aku x cantik lak bl amik gambar waktu mlm..rugi sgt tau awal2 aku hangkut sekali kamera besar gedabak aku tu huhuhu..abis naik kapal tu kitorang blk nk bjalan blk tu punyer la menapak jauh sebab ms kitorang pegi tu kitorang di anta ngan kereta nk blk tu rajin sgt g jln kaki..haaa amik la ko terkengkang2 la berjalan..tp x bosan sgt sbb lalu tepi sungai org pun masih ramai lalu lalanng..sepanjang perjalanan ada macam2 yg dijual..lagi yg aku peratikan anjing pun ada kat area tu tau..tp anjing2 dorang bkn anjing mcm kat sini..anjing2 dorang yg jenis bulu teddy bear tu..merata2 aku tgk berkeliaran.slalu yg jnis mcm tu kat sini dorang ikat xmo hilang tp sini slamber je aku tgk..comel2 lak tu hahaha...balik je hotel terus kitorang pengsan akibat jln kaki... tp xde la jln kai terus blk hotel kitorang jln sampai jumpe stesyen metro guangzhou tu... ok la nnt sambung lg next entry utk hari ke3 yer.


1 ulasan:

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers