Isnin, 20 Mei 2013

RESEPI KEK COKELET KUKUS LAPIS CREAM CHESE


mood berblog makin lama makin berkurang lak sejak akhir2 ni..mayb bb bz ngan kerja n mood nk buat ayat tu x kunjung2 datang..huhu... kalau ikutkan sekarang pun mls je nk update tp takut terlupe kene gak update..hihihi

ari sabtu lepas aku rajinkan diri ke dapur buat kek utk si kecik..wardah da banyak kali ajak aku buat kek..kalau bangun dari tido die nampak aku terus ckp nnt kite buat kek yer..sbb sebelum ni kalau aku buat ape2 aku ajak die join sekali tu yg die rasa seronok sgt ...x pun kalau aku masak kene dukung die sbb die nk tgk ape yg aku masak..waaa anak dare aku da pandai masuk dapur la lepas ni..hihih

so ari sabtu aku buatla kek cokelet kukus lapis cream  chese..mcm bese la aku try buat kek yg gune kaedah kukus je dl..yg bakar2 dlm oven tu akak x pandai lg sbb oven xde .. ( leh terime x alsan tu muehehehe ).. ms aku buat kek ni wardah tgh tdo so x sempat la nk ajak die buat skali...die bangun  pun aku da start kukus kek ni..tu pun die nk tgk gak n x menyempat nk merasa..aku bg je la die rasa cream chese yg aku da siap tu kat die...

ok la jom kite tgk ape bahan2 yg diperlu kan ye...

 
BAHAN A

250 gm cream cheese
60 gm gula halus -( aku kurang kan )
1 biji telur
1 sudu besar air
1 sudu besar tpng gandum

Cara-cara

Pukul cream cheese bersama dngn gula hingga sebati.
Masukkan telur diikuti dngn air dan tepung gandum. Pukul lagi dan gaul sebati.
Biarkan sebentar.

BAHAN B (KEK)

2 biji telur
1 cwn gula halus
1 sk vanilla
sedikit garam
1/2 cwn air panas didih
1/2 cwn cwn susu segar/cair
1/2 cwn minyak jagung/masak
1 cwn tpng gandum*
3 sudu besar sebuk koko*
1 sudu kecil baking soda*
1/2 sudu kecil baking powder*(* bahan2 perlu diayak dulu)

Cara-cara

Pkl telur didalam bekas lain bersama gula sehingga kembang.
Setelah kembang masukkan vanilla dan garam.
Masukkan air panas,susu dan minyak.
Setelah itu masukkan tpng gandum,b.soda, b. powder dan serbuk koko yg telah diayak dan gaul sebati.
Biarkan sebentar dan bahagi pada 2 bahagian. Bahagikan pada 2 bahagian.

CARA MEMASAK

Panaskan kukusan dan balut dengan kain penutupnya. Guna api sederhana je.
Sapukan sedikit minyak/mentega di sekeliling loyang dan alas dngn kertas minyak.
Tuang adunan coklat, tutup loyang dngn aluminium foil dan kukus selama 15-20 minit.
Buka aluminium foil dan tuang adunan cream cheese diatasnya, tutup semula guna aluminium foil dan kukus selama 15 minit.
Setelah itu tuang lagi adunan coklat selebihnya, tutup lagi guna aluminium foil dan kukus lagi selama 20 minit.
Setelah benar2 sejuk, boleh potong dan hidangkan.



campuran tepung gandum, serbuk koko, baking powder dan baking soda

hasil campuran tepung yg dah di ayak
3 biji telur.. 2 biji utk buat kek dan 1 biji utk cream chese
1 sudu teh esen vanila..
susu cair gune setengah cawan je
gula setengah cawan tp aku kurang kan xnk manis sgt
sesi memukul tel;ur ngan gula hingga kembang
haa kan da kembang tu 
masukkan air panas
ok ini lah hasilnye setelah di campurkan ngan adunan tepung..
bahagikan kepada 2 bekas n ketepi kan dl
aku gune cream chese jenama tantura
gula dan chese siap seda utk di putar
lepas da likat cream chese tu masukkan telur..pastu masukkan tepung dan air 1 sudu
haa jadi la mcm ni adunan utk cream chese
lapisan pertama letak adunan cokelet dl...lepas tu kukus sampai 20 minit
sebelum tu tutup dgn dl bekas tu ngan aluminium foil
da siap kukus masukkan adunan cream chese pulak yer..
da siap masukkan semula adunan cokelet td
haa mcm ni la bentuk nye bl da di tutup


dan ini lah hasil nyer.... tada!!!!!!!!!!!




nampak mcm buruk sikit la aku buat sbb ni kan 1st time..huwwawawa...tp mst korang pelik nape kek aku tu 2 layer je patut nye 3 layer kan...haaa itu la magik nama nyer..kuweng..kuweng..kuweng..kuweng... ada kesilapan teknikal sikit ms aku kukus kek tu..ntah mcm mane leh tertumpah lak kek cokelet yg bahagian atas tu..so jadi la nipis je lapisan atas cokelet tu... xpe lain kali aku buat cantik2 yer..

aku bg wardah mkn bukan main suke die..siap berkali2 suapan kek masuk dalam mulut die... esok nye bangun pagi die nampak kek tu die minta lagi...sedap yer wardah??? nnt mama buat lg yer...hihihi..ok korang yg belum buat lg tu try ar..sedap tau kek ni...x nyesal buat... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers