Rabu, 31 Julai 2013

resepi meggi kari ketam


waaa dalam bulan pose ni lak tibe2  teringin nk mkn megi ketam ni...selalu tgk je kwn2 yg blik kelantan post gambar diorang mkn megi ketam ni..terus terliur je sbb kat sini ada tempat yg jual tp rasa mahal gak harga nye..so last2 aritu aku ckp ngan en.suami nk buat megi ketam ar teringin nk mkn..g ar NSK Kuchai Lama tu sambil beli barang utk niaga aku selitkangak lah bahan2 utk buat megi ketam ni..

kalau ikut kan resepi yg aku google xde la susah mane pun nk masak nye...tutup mate pun boleh masak tau..hahaha tp tu aku cari resepi yg paling simple je la...jom tgk ape bahan2 yg kite perlukan ye utk buat megi ketam ni ....


bahan - bahan :
ketam 2 ekor
megi kari ( 2 paket )
sayur ( kalau ikutkan org pakai sawi tp kat peti ais aku ada carrot n baby jagung je )
cili api
minyak
bawang merah n putih ( hiris2 )
air
daun kari
telur

cara - cara
panaskan minyak dalam periuk
kemudian tumis daun kari, bawang merah n putih sehingga naik bau nye
pastu masukkan air n biarkan panas menggelegak
masukkan perencah megi kari td tgu sekejap
baru masukkan 2 ekor ketam yg dah di cuci bersih2 tu.. tgu sehingga ketam tersebut masak
pecahkan telur ( tp aku x letak pun )
da agak2 masak baru la letakkan megi ..tgu sehingga megi masak... ( ikut korang la nk kembang tahap mane megi tu ye )
kalau nk kuah banyak tambahkan la air tu

tadaaaaaaaa kan da siap..maka nye jadi la megi ketam yg begini upe nye

Photo

aku buat utk 2 org makan...so aritu kitorang berbuka pose n bersahur dengan megi ketam ni..waa tahan betul perut kitorang yer makan megi je sampai berbuka... sejak2 ni mmg kitorang jarang bersahur sbb nye da penat sangat... so pukul 10mlm tu adalah waktu berbuka n bersahur kitorang..hihiih... tp rasa mcm rugi je x dpt pahala bersahur tu..huhuhu tp nk buat camne mate ni mmg xleh nk buka..kalau terjaga pun pukul 5 tu aku gi minum air kosong n niat..en.suami bl di kejutkan die kate xnk bangun..so aku pun ape lg..sambung ar tido blk sampailah alarm tepon aku berbunyi...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers