Isnin, 16 Mac 2015

jom teman wardah main -----> mould & paint

ok aritu kan aku ada gtau aku beli kan mainan baru utk wardah..so blik2 kje ari jumaat aritu mcm biasa lah die dok selongkar beg aku..sekali die jumpalah kotak mould tu..siap tanya mama ni hadiah utk wardah ke..waaaa ko tau2 je kan.. yg x tahan nye bila aku jawab xde lah tu mama punye..die ckp alaaa sian wardah mama x beli kan pun hadiah utk wardah...wardah nak hadiah gak...

aku ckp lah ok ni utk wardah tp kene tgu mama rehat dl, mandi sembahyang and makan baru kite main... dia jawab ok..tp die punye ok tu x sampai seminit..sbb lepas tu dok merayu2 ajak aku main sama..x menyempat langsung tension betul aku... ko ckp lah mcm mane die tetap nk gak main masa tu gak... sudah nye aku buat x tau pastu sorok kan dl kotak tu...dah settle semua keje kat rumah baru lah ajak die main..itu pun dah pukul 9 malam... 


sebelum start aktiviti tu tangkap gambar dl ye..kemain semangat lg die nk buat aktiviti ni..aku suruh lipat dl carpet and bentang paper cepat2 die buat...

ok meh sini aku nak gtau dlam kotak tu dah tersedia semua barang utk buat mould tu.. antara bahan yg ada dalam kotak tu adalah :
1. bahan bancuh ( lebih kurang mcm simen lah )
2.bekas acuan
3.water colour dan berus mewarna
4. pin
5. double tape ( utk tampal kat peti ais )
6. arahan dan cara2 utk buat 

set dalam 1 kotak






ok ini budak x termasuk dalam list bahan2 nk buat aktiviti tu ye..hihi..tu konon muke excited la tu..
ok sebelum nk mewarna kite kene bancuh dl utk jd acuan binatang2 tu..masa nk tunggu acuan tu mengeras dalam sejam gak lah..haa time ni mmg kene sabar lah menjawab pertanyaan budak kecik tu..die dok tanya dah keras ke belum..fuhhh sabarrrrr je la..

mula2 kite kene sediakan kan 2 bekas..1 bekas utk air kosong dalam 50 - 70 ml..satu bekas lg utk letak simen bancuhan...




ini lah rupe simen tu.. 
kemudian kite campurkan air dan simen tersebut..time ni kite agak2 je berapa banyak air jgn di curah kan semua air takut nnt jadi cair lak..dah x menjadi ...



lepas dah campur air dan simen tu kite gaul kan bagi sekata..ala buat mcm kite buat cekodok tu..haaa gaul lah bagi rata semua....


dah rata semua kite amik bekas acuan tu dan letak kan simen yg dah di bancu td... letak kemas2 ye..lepastu tunggu lah dalam masa  1 jam..aku tunggu lebih lama sikit sbb nak bg die betul2 keras...kali ni aku bg wardah buat bentuk binatang..nnt dah terel colour aku beli kan bentuk lain lak...



kalau ikutkan masa nk tunggu acuan tu mengeras kite kene letakkan pin yg die bg supaya senang nak bg die keluar dari bekas acuan..tp aku buat x menjadi so aku x letak pun pin tu..aku keluarkan dengan kaedah manual je..nasib x pecah..so kene hati2 la ye...

tadaaaaaa!!!! ok ini lah hasil bancuhan simen tu td..haaa nampak cantik je kan..time ni wardah dah x saba nk mewarna..aku suruh pilih 1 binatang je utk colour mlm tu..so die pilih nak colour dog... binatang lain esok2 lak colour ye... 


haa tengok lah betapa tekun nye anak aku mewarna.. aku suruh die tgk gambar dalam kotak and ikut colour die... mula2 ok je last2 tu die g bantai buat colour die sendiri.. lantak ko laaaaa labu....







haaa ini lah hasil mewarna die... aku x paham kenapa tang kaki tu die nak colourkan dengan colour kuning... xkan dog tu kene demam kuning kot... habis2 colour terus die ckp nak simpan and tunjuk kat papa esok... 



esok nye pagi2 aku tgh tidur lg die da bangun awal lepastu terus ckp mama wardah nak colour cat..waaaa awal giler nak colour lg dik... mandi pun x lagi... jenuh dok pakse die mandi and makan dl tp x nak dengar...sudah nye aku ugut kalau x nk mandi mama x nak beli lg.. hihihi...sekali die ikut gak aku ckp...habis mandi and makan terus die g amik paper dan bentang... tu pun ada hati nak buat sendiri xnk aku ajar.. so ari sabtu tu die g colour ikan..huduh aku nengok die colour hihihi...aku amik and g cuci ..nasib baik boleh cuci balik ikan tu..pastu aku ajar die ckp colour ape nak di gunakan baru lah elok sikit rupa ikan tu... acu die pun ikut buat gak colour kucing..tu yg nampk cantik je...





semalam ada sedara aku dtg uma kebetulan die bawa anak die so ape lg wardah dok tunjuk2 lah mainan die tu siap ajak org tu colour sekali..org tu pun layan kan je la sekali... bila tgk die colour rasa sedih lak ye lah upe nye anak aku ni nak berkawan..nk harapkan mama die berkawan dengan die mmg x lah sbb mak nye x dpt nak layan 24 jam..byk keje nk kene settle kan kat uma tu...huhuhu...xpe tunggu berapa ari je lagi ye sayang...nnt adik dah keluar wardah dah ada kawan nak main... tp kene tunggu adik besar sikit lah baru adik faham ape awak cakap n main...hihiih

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers