Selasa, 10 Mac 2015

resepi apam beras


sebelum ni pernah gak buat kuih apam, tp mcm x menjadi..tp kali ni try buat apam beras..alhamdulillah menjadi... aritu acu ada gak ckp ssh nak jumpa kuih apam beras aku ckp lah ada lah jual kat pasar malam..sbb aritu pernah nampak..tp mcm mane tah aritu rasa bosan xde ape nk buat so aku merajinkan diri utk buat  apam beras ni..kebetulan nasi ada lebih so ape salah nye kite buat kan..resepi dan bahan2 pun semua nye dah siap ada... 

mcm biasalah pembantu aku kan selalu over..dia nak buat semua benda..so aku bg tugas die utk susun acuan apam tu...tp sebelum nak buat tu aku suruh die tido dl..dah bangun tido terus masuk dapur tolong aku buat...yang x tahan nye dia siap request nak colour2 apam tu ye...so mama nye layan kan je lah.... 

sebelum tu nak bagitau resepi apam beras ni aku dok google je..sekali keluarlah semua senarai resepi nye..so antara resepi yang aku ikut adalah seperti di bawah

ini bahan2 yang telah di blend..kene perap dl lebih kurang 2 - 3 jam ye
Bahan-bahannya.

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 1/2cwn gula pasir
2 1/2 cwn air
2 sudu kecil yis (mauripan)
kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara

Blend nasi dan air sehingga hancur (masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
Setelah hancur, campur gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
Perap selama 3 jam.
Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.


ok dah mula dah tugas die menyusun acuan
ada 3 colour menjadi pilihan si kecik tu..kuning, pink dan hijau

tang ni mama yg letak..itu pun berebut gak dengan si wardah sbb die pun nak buat gak
keje die menyusun acuan dalam pengukus lak
siap utk di kukus
bukti anak aku seorang yang rajin
ok menjadi lah gak kuih apam beras aku ni hihih
ok ini lah hasil air tangan aku dan wardah hihihi... ada separuh gebu separuh x..ishh mcm mane tu



dapat banyak gak lah kalau ikutkan resepi yg aku buat ni..sampai boleh makan esok pagi nye... siap aku tapau bagi kat anak buah aku yg datang kat rumah time tu.. so lepas ni kalau rasa teringin nk mkn apam berasa boleh lah aku buat lg x payah nak mencari kat luar sana hihihi..

\

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers