Isnin, 19 Mac 2012

SuP aYaM pUnyA cErItA...



Ni semalam punyer cerita..kan aku dok lepak kat uma mak aku kat sentul..sebab mls nk msk so minta ar tolong mak aku masakkan menu utk wardah..mule2 cadang nk wat kan wardah sup telur jer..skali tgk mak aku ada kua kan ayam dr peti sejuk..pastu dok terpk x pernah bg wardah rasa sup ayam yg betul2 sup ayam (kes mama nyer x pandai masak ) yer ar slalu dok tumis mcm bese2 jer yg simple..ape kate kali ni aku nk rasa mcm ne mak aku masak lepas tu leh ar aku apply kan kat uma nnt..

masak punyer masak skali udah siap..bg ar kat wardah mkn..waaaa suke lak dak kecik ni..tp yg 1 nyer ms nk mkn ni nk kne bawa die g jenjalan kat luar..da jenuh aku tkedek2 bawa mangkuk kat luar..yg die sedap jln lenggang kangkung..jnuh gak ar nk ngejar die nk bg mkn.. da setle mkn bersih2 kan die letak die kat ruang tamu bg die tgk tv n layan susu...skali die tertidur..

ape lg turn aku la plak nk mkn..mak aku msk sambal ayam...lpas abis mkn dpt mesej En. Suami suh siap2 nnt terus gerak balik..( x gak terus gerak mne x nyer tgu die smpai bkn main lama smpai aku siap mnum petang lg ) ngah siap2 tu dok risik2 ngan mak aku tyer "ms masak kn sup wardah tu mak tumis ngan minyak ker" ? pastu mak aku ckp xde ar..rebus ayam tu jer ar... oo yg minyak2 tu kire nyer dr air rebusan ayam la yer...ape lg dok selongkar2 dapat la resepi...full punyer mak aku bg..hahaha nk minta depan2 rasa malu..( ms dok tyer tu aku dlm bilik air )hahaha buruk perangai xmo face 2 face... siap mak aku bg resepi wat sambal ayam... nampak sgt ms lum kawen mls nk masuk dapur tyer mak aku resepi2..haaa padan muke ko!!! 

so ini ar resepi mak aku yg aku wat kan utk wardah arini... (ada gak aku wat rujukan kat blog nasi ayam versi baby n nasi ayam versi mama sebelum masak )


Bahan - bahan 
 daging ayam
   rempah 4 beradik
bawang merah + putih + halia
beras ( ikut beras ape korg n baby mkn )
serbuk kunyit ( sikit )
jintan manis + putih ( sikit )
minyak
carrot / kentang
cili kering 
air asam
gula /garam

Sup Ayam 
rebus ayam ngan air dalam periuk..letak halia skali ..(anggaran ms dlm 15 -30minit )
sementara tgu ayam empuk blender bawang merah + putih + halia
dalam kuali yg lain : tumis bahan blend td sampai garing..leh tambah jintan manis + putih sedikit
agak2 da asak tutup api..campur kan bahan tumisan td dalam periuk aym yg direbus... kacau2..
leh ar tambah sayur2..tunggu sampai sayur empuk n masak...
klu utk baby asing kn ar awal2 dl..utk ibu nyer letak ar garam ..
ok siap sudah...

nasi ayam 
tumis bawang merah n putih 
lpas tu masuk kan beras + serbuk kunyit
gaul2jap pastu leh ar amik sikit air rebusan ayam letak dlm periuk
n leh tambah air..tgu sehingga nasi masak

ayam goreng
gaulkan ayam dengan kunyit, jintan manis + putih , garam
pastu perap semalaman ( ni kes aku wat mlm )

sambal
blend kan cili kering, bawang merah + putih, air asam gula n garam, air suam
blend sampai hancur k..


ok siap semua..so menu lunch aku n wardah arini adalah nasi ayam..cume beze nyer bekal wardah xde ayam goreng n sambal....mama tambah pencuci mulut arini buah pear..wardah pn mama bekalkan sekali..
ok selamat menjamu selera


menu lunch hour arini
nasi +ayam goreng +sup ayam +sambal +buah pear
saja je bg tgk lg
gedabak besar ayam aku
pencuci mulut
ni lak menu utk wardah..xpe nnt mama wat kan ayam goreng utk wardah lak yer...

so kesimpulan nyer skang ni ape yg wardah mkn aku pn turut sama mkn..ahaks!!! 

** resepi di atas bole di oter ikut selere masing2 k **

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers