Rabu, 18 Julai 2012

ape yang anda faham tentang TANTRUM di kalangan baby



nak share kan sedikit ilmu utk ibu2 sekalian..ada bace info ni di FB Prof Dr. Rozieta Shaary berkenaan dgn Tantrum di kalangan baby yg meningkat usia..



Tantrum:

Anak berusia 1.5 tahun ke 2.5 tahun akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Dia sedang belajar untuk ekspres diri dia disebabkan dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:

1- pegang dia seperti dalam gambar ini.
2- bisikan anda sayang dia dan understand perasaan dia.
3- baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kpd nya dan anda.
4-tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda pun perlu tenang
5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.

Salam kasih,

Ibu Rose

kadang- kadang aku peratikan wardah pun berperangai mcm ni..dan aku dah cube buat mcm yg di kate kan..alhamdulillah wardah akan reda dari tantrum tu.. tp kadang2 tu aku ni x terlepas dr memarahi die tp lepas marah tu aku tarik die blk n peluk..cakap kat die ape yg die buat tu x baik..n wardah ank mama..anak mama baik x buat mcm tu..dan die seperti paham ape yg aku cakapkan..tp kadang2 tu bl kesabaran tu x dpt di kawal aku lupe ape yg patut aku buat..tp setakat ni aku masih jaga lagi perbuatan aku kat wardah..so lepas ni aku kne tanam kan kat dlm diri aku bl die berkeadaan mcm tu aku kne la kawal diri aku gak x bole terus memarahi die...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers