Selasa, 17 September 2013

projek hujun minggu ----> red velvet cake



ha nk habaq mai aku da berjaya buat red velvet..seperti yg aku dok kecoh2 kan ckp nk buat so ari sabtu aritu aku angkut semua bahan2 yg aku beli g kat uma mak..maklum la mak aku je yg ada oven aku xde..so kene aar buat kan uma mak aku...so hasil nye jadi la begeini

red velvet siap utk di nikmati

sila buat x tau jika red velvet saya x secantik red velvet yg ada kat pasaran ye..biasa ar org da x mkn red velvet ni tp aku ni baru terhegeh2 nak war2 kan..

ha korang nak resepi x? aku amik resepi ni dari blog org..tp aku da x ingat ape nama blog tu.. so pada pemilik blog tolong halalkan resepi yg saya akan share ni ye... thanks a lot sbb saya try resepi ni alhamdulillah menjadi n ada kawan minta resepi..so saya share kan laa..



Bahan-bahan
Bahan Kek
·                     250g tepung kek *
·                     1/2 sk garam *
·                     15g @ 2 sudu besar serbuk koko * (bahan * ayak)
·                     113g @ 1/2 cawan butter
·                     160g gula kastor - resepi asal 300g
·                     2 biji telur gred A - hana gune 3 biji size M
·                     1sk esen vanila
·                     240ml @ 1 cawan buttermilk - jika tiada ikut cara dibawah
·                     2sm liquid merah @ 4sm serbuk pewarna merah - hana buh 1sm jer - bleh ltk 2sm
·                     1 sk cuka
·                     1 sk soda bikarbonat

Cream Cheese Frosting·                     227g cream cheese
·                     227 mascarpone - hana ganti cream cheese
·                     115g @ 1 cawan gula kastor
·                     360ml @ 11/2cawan whipping cream
·                     hana tambah susu segar sedikit utk frosting yg agak lembut

Cara-cara
·                     Cara penyediaan buttermilk - Satukan 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka. Biarkan sebentar dalam 10-15min sehingga susu jadi agak pekat. Boleh gantikan cuka dengan jus lemon atau cream of tartar dgn sukatan yang sama.

·                     Panaskan oven suhu 170darjah celcius. Sapu loyang dengan butter.
·                     Dalam mangkuk, satukan gula dan juga butter. Pukul hingga lembut lebih kurang 1-2minit.
·                     Masukkan telur satu persatu dan teruskan memutar hingga kembang dan gebu.
·                     Dalam cawan buttermilk satukan dengan pewarna merah dan kacau sebati hingga pewarna tidak berketul2.
·                     Kurangkan kelajuan mixer, masukkan tepung berselang seli dengan buttermilk sebanyak 3 kali. (tepung,buttermilk,tepung,buttermilk,tepung)
·                     Mangkuk kecil, satukan soda bikarbonat dan juga cuka hingga berbuih. Tuang cepat2 ke dalam adunan kek dan kaup balikkan sebati.
·                     Tuang ke dalam loyang dan bakar selama 30-40min atau sehingga masak. Cucuk lidi dahulu untuk memastikan kek masak. Jika bersih tandanya sudah masak.
·                     Sejukkan di atas redai kemudian belah 3 atau 4 bahagian.
·                     Sementera menunggu kek sejuk, sediakan cream cheese frosting. Satukan creamcheese dan mascarpone cheese dan putar sehingga smooth. Masukkan pula gula dan juga esen dan terus memukul hingga smooth lagi. Sapukan setiap lapisan kek dan hias ikut suka.
·                     Sejukkan di dalam peti ais dahulu untuk kenikmatan yang berganda. :)))
·                     Potong dan hidangkan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers