Khamis, 5 September 2013

resepi udang masak butter


sebenar nye aku ni xde la pandai sangat nk buat udang goreng butter ni tp di sebabkan kat peti ais aku ni banyak sgt udang yg di beli so aku pun buat ar resepi ni..lg pun en.suami ada bersuara die ckp nnt leh ar buatkan wardah udang msk butter sebab die kan peminat udang..lg pun masa nk beli udang aritu en.suami g amik udang harimau yg saiz besar  n harga pun boleh tahn 1kg RM49.90..perghhh mahal nye aku amik udang saiz sederhana pun 1kg RM26.00 pun da pening2 je rasa nak g bayar ini kan die ...bl aku ckp buat ape nk beli udang ni lg kan da amik udang td..die kate xpe ini die belanja  sbb nk bg wardah mkn..aikkk bg wardah je mkn mama wardah xnk bg mkn ke??? kalau aku tau die nk belanja mmg aku amik lobster dalam akuarium NSK tu terus..puas ati mkn...huuhuhuuhu...

so semalam sebelum balik kje tu aku g ar cari resepi nk buat udang butter tu mmg nampak simple tp nk buat nye bukan main payah...tu pun nasib2 je ar menjadi ..eh menjadi ke aku rasa mcm x menjadi pun..tp en.suami ckp jadi..so aku ckp la menjadi..hahaha pening x kepala korang baca ayat aku...

sebenarnye aku da muak mkn udang ni tau mana x nye ari selasa aritu aku masak udang masak sambal pastu pagi rabu semalam bdk opis aku Nia g bawa nasi lemak ngan sambal udang..die masak n nk bg kitorang rasa so aku pun mkn la...da tu mlm lak aku masak udang..haaa amik ko udang je aku mkn..sampai kan aku tgk kulit udang pun nk termuntah rasa..dan arini ms g jamuan raya ada lak mee rebus yg ada udang..warghhhhhh tension lak aku ngan en.udang ni tau...

ok sambung cerite..tujuan asal nk bg wardah mkn udang butter tu kan tp last2 aku n en.suami yg kene abiskan sbb wardah da tido awal da..die x sihat semalam dok muntah2 je..masa nk uma jemput die pun die leh muntah atas motor abis kasut aku die g siram ngan muntah...da tu mau x termuntah aku nak kene perabiskan udang besar2 tu..en.suami da surrender xnk mkn da...last2 aku masukkan dalam peti ais je en.suami ckp esok boleh panas kan lg..ooohh yeke..ok la..klu mcm tu blk kje nnt aku masak nasi n panas kan lauk semalam je...jimat tenaga aku hahahaha... ( berangan je la ko..jgn harap..balik kje nnt kene gak masak lauk lain )

hmmm ok la meh aku nak tepek kan resepi udang butter ni. resepi asal aku amik kat blog org..tp aku lupe sape empunye blog tu...ape2 pun thanks ya tuan empunya blog saya share kan resepi anda kat blog saya yer..hihihihi... tp masa aku masak semalam aku x letak daun kari tau sbb stok daun kari da xde..nak minta kat jiran depan uma ni segan la plak..ye la ari2 jiran depan aku ni dok masak kari je kang xde stok lak die kalau bg aku..hihihi


BUTTER PRAWN
Bahan-bahan utk sarang telur :
2 bj kuning telur
sesenduk butter [blh juga guna margerine]
1 cwn myk

cara-cara :
Pukul ringan kuning telur.
Panaskan Butter/Margerin bersama minyak. Sebaiknya gunakan senduk bulat. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti.

Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya yang jatuh ke dalam kuali tu halusss jer. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan. Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan besi untuk toskan minyaknya

Bahan-bahan Utk masak udang :
12 ekor udang saiz besar atau sederhana
sdkt garam
sdkt lada sulah
myk utk menggoreng

3 ulas bwg putih - dicincang
6-8 tangkai cili padi - dihiris
5 tangkai daun kari (aku x letak sbb xde )
1/4 cawan susu cair
sdkt butter utk menumis
sdkt serbuk lada sulah
garam secukup rasa

cara-cara :

Mula mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantik dan agak keras bila dimakan. Angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.

Panaskan butter/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga garing dan naik bau.


pssstttt gambar x sempat nk upload nnt aku tepek kat sini ye... ok la nak g cari idea ape nk msk utk mlm ni...waaa tension!!!!! tension!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers