Isnin, 7 Januari 2013

perkembangan Wardah 1thn 10 bln 2 minggu 2 hari


ok hari ni aku nak cerite pasal wardah..rasa da lama x cerite perkembangan si kecik ni.. bln dpn wardah da nak masuk 2 thn..kire leh panggil kakak la ni yer.. hihi ( kadang2 wardah pn bahasa kan diri die kakak tau ).. semakin hari aku tgk si wardah ni semakin cerdik la..geram je aku tgk die..tambah2 lg tang mulut kecik die tu..cakap da macam mak nenek..membebel je kerja nyer..mentang2 la da baik demam...kalau x masa demam tu kerja nk panggil mamaaa mamaaa je..tp la ni da sihat banyak lak bunyi nyer..

alkisah nyer semalam ari ahad aku berdue je ngan die kat uma..mcm bese la en.suami kerja..so pagi2 tu aku buat kan la brekpes utk die..baik je die makan sambil minum susu n ngadap tv..kire mood pagi semalam sangat la baik..lpas tu aku kemas2 uma la sbb cadang nyer nk g sentul uma mak aku..

SITUASI 1 :
masa ngah kemas2 uma tu ckp kat wardah kalau berak gtau mama yer..pastu kebetulan ada sikat die tgh main aku ckp wardah sikat rambut wardah yer..die sikat la rambut tu pastu x lama kemudian die g bilik dia pastu amik robot...die ckp kat aku...maaa sikat ane??? aku bg la sikat pastu die g sikat nyer rambut robot tu..terkejut gak aku tgk..waaa pandai nyer anak aku sikat rambut robot..pastu aku ckp kat wardah..wardah......wardah sikat rambut robot ke..die ckp aah sikat rambut obot... aku gtau robot mane ada rambut..jap mama amik patung yg ada rambut yer..pastu aku g la amik n bg kat die..sebelum tu aku tunjuk kat die cane care sikat rambut tu..pastu die ikut.... tp kejap je sbb lpas tu die g amik robot tu balik  pastu g sikat..waaa tergelak aku..comel je tgk...

SITUASI 2:
aku ngah mop lantai uma..pastu g mop kat dapur lak .. die panggil aku....
Wardah: maa iyak
Mama: wardah iyak ke?
Wardah: obot iyak..usuk..
Mama:laaa robot ke biyak...
Wardah: ampers ane..obot iyak...nak asuh....
( sambil angkat robot g masuk bilik )
hahha tergelak lagi aku... die siap tunjuk bontot robot tu ( tempat letak bateri ) n suh aku cuci..aku ckp kat die wardah g la basuh berak robot tu..pastu die bawa robot tu masuk bilik air..kebetulan pintu bilik air mmg aku kunci so die ckp maaa buka pintu..obot iyak...da setle dia mencuci bontot robot sibuk minta kat aku baju lak nak pakai kan kat robot..alamak mane laa aku nk cari baju robot tu dik oiiiiii...

SITUASI 3:
aku g toilet kebetulan perut ngah sakit si wardah dok ketuk pintu..aku ckp laa mama sakit perut..wardah g tido kan robot dl yer.nnt mama datang.. lpas setle buang hajat aku g la kat bilik cari die..time tu aku jalan senyap2 je sbb nak peratikan ape yg die buat..sekali aku tgk die duduk katil pastu die kendong robot sambil tepuk2 robot tu ( gaya macam dodoikan baby ) sambil tu die baca ape tau... bismillahirahmanirrahim.. allah humma bariklana....... ( doa makan ) waaaa lg terkejut aku... biar betul anak mama ni.. macam x percaya lak aku tu anak aku..knp aku terkejut???sbb die tiru semua ape yg aku buat kat die tau..tp yg x tahan aku nk gelak tu die g bace doa makan utk tido kan robot..tu mmg aku xle tahan gelak la..pastu aku g kat die ckp tu doa mkn la.. doa tido mama ajar macam..aku bace la bg die dengar pastu die ikut..pastu aku ckp bace lailahailallah...die ikut pastu terus baca kan kat robot...mmg aku x duga langsung die boleh buat semua tu tau...

SITUASI 4 :
Aku tgh kemas2 kan peti ais lepas tu wardah duduk ruang tamu sambil main ngan robot die tu..( heran nape wardah xnk main ngan barbie doll yer ) lpas tu aku dengar die nyanyi2.. yg buat aku terdiam die boleh bace 123 sampai no 10.. time die bace tu aku x nyampuk pun aku biar kan die baca sendiri..alhamdulillah wardah dapat hafal 123 sebelum umo die 2 thn... pandai betul anak mama.... tp betul la apa aku peratikan wardah ni mcm cpat menagkap la..kalau aku baca alif ba ta die pun ikut n bila aku diam die terus baca..tp biasa la budak2 ada yg terabur2 kan..kalau nyanyi ABC pn sama gak..lagi 1 kalau aku bg die buku kan die amik buku tu sambil baca...tp die baca alif..ba.. ta... hihihi 

SITUASI 5 :
aku ngan en.suami ngah lepak2 depan tv sambil2 tu dok baring2 la..pastu en.suami sakit kepala..ckp kat wardah..wardah...sian papa sakit kepala... wardah picit papa yer..terus die datang kat laki aku g picit2 nyer kepala...lpas tu kalau mcm aku cakap aduii sakit..pastu die tanye kat aku..maaa akit???? haah sakit..die dekat kat aku pastu gosok2 belakang aku...ok??? die ckp cam tu..hahaha anak mama ni..comel betul laaa..... lg yg buat aku terharu bl die main2 pastu terus datang kat aku sambil peluk aku..pastu die ckp..shayangggggg mama... waaaaa ibu mane yg x gembira bila anak die ckp macam tu kan... mmg gembira je aku bl die ckp mcm tu....

SITUASI 6 :
En.suami ngah siap2 nak keluar uma..so macam biasa la die akan duduk depan cermin sambil sikat rambut..wardah datang dekat en. suami ckp...
wardah : ikut lehh??
en.suami : ape?
warah : ikut leh?
en.suami : x boleh...
wardah : leh laaa..ikut lehhhhh
hahahaha comel je tau dengar die ckp mcm tu..rasa kene pk banyak kali je klu nak tinggal kan die tau..mane x nyer cara die ckp tu mcm mendayu2... kalau kite ckp boleh ikut die senyum la nampak gigi 2 batang die tu..pastu ckp g amik beg n kasut cepat2 die g bilik sebelah amik beg die n bg kat kite...

ok la banyak sebenar nyer perkembangan wardah yg aku nak cerite kan kat sini..tp aku rasa cukup ini je la.... kang banayak2 korang boring lak nk bace..hihi lg pun time lunch da abis so aku kene la sambung kerja aku.. ok bye





















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SyAyUS sELAmErNyA BeRsAmA

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

wArDAh SeKaRaNG

Lilypie - Personal pictureLilypie Premature Baby tickers